Korshylla - høyest på Ytterøya i Levanger (23.06.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sandstad traktorveg (140m)
Endpoint Samme (140m)
Ascents Korshylla (215m) 23.06.2019 12:09
Visits of other PBEs Sandstad parkering (138m) 23.06.2019 11:00
Levanger (0m) 23.06.2019 11:07

Rundtur til øytoppen på Ytterøya!

Søndag og hviledag. Da passet det godt med en fredelig fergetur til Ytterøya og et besøk på øytoppen som offisielt het Sandstadkammen på Peakbook frem til dags dato!

Bilfergen til Ytterøy kostet oss kr. 320, betaling kun på vei ut!

Vi kjørte til Sandstad VSV på Ytterøy inn forbi en gård og fortsatte mot høyre inn til et sted med fin infotavle og skilting. Her er det plass til å parkere et par biler. Legger inn stedet som Sandstad parkering. Dessverre ga vi oss ikke tid til å studere kartet nøye nok før vi startet på turen, heller ikke turapportene fra innerdal (Inger Lise Innerdal) og TERJES (TERJE STRØMHYLDEN). Det skulle vi komme til å angre på.

Infotavle som viser ruter, navn og helt klart nevner Korshylla som høyeste punkt i området!

Vi var overbevist om at det var Sandstadkammen vi skulle til, og satte kursen mot denne via traktorveger og etterhvert ut på et nyslått jorde (kjørte vel litt vel langt innover her ....). Fra der vi parkerte hadde vi Sandstadkammen til venstre og en annen rygg (med Korshylla skulle det vise seg) mot høyre. Fant en tydelig skogsvei merket Sandstadkammen oppover i terrenget, og ga oss glad og fornøyd i vei oppover her.

Skogsveien oppover mot Sandstadkammen

Veien førte opp til ca. 200 moh, men toppen vår var stadig 200 m fra oss mot høyre. Etterhvert oppdaget vi at det var en ganske dyp dal mellom de to ryggene, og skjønte at dette ikke bar rett avsted. Vi tok av på en skogsvei nedover mot høyre. Denne førte tilbake mot jordet der vi hadde parkert. Skråningen opp mot Korshylla var meget bratt og tilgrodd, ikke aktuelt å ta seg opp her.
Helt ned på jordet oppdaget Astrid et nytt turskilt. Dette ledet til en annen skogsvei som viste seg å føre greitt opp til dyrket mark sør på Korshylla, et sted som kalles for Halguttu. Fulgte merker langs gjerdet mot utmarken til en åpning med nye infoskilt.

Grind mellom innmark og utmark nær Korshylla
På vei fra grinden på skogsveien til Korshylla

Etter grinden var det bare å følge skogsveier som går på begge sider av Korshylla, bare ca. 30 m fra toppunktet. Vi gikk først til stedet der de opprinnelige koordinatene for Sandstadkammen var plassert (32V 599763 7071687). Ingen synlig markering her nå.

Astrid ved det "gamle" toppunktet på Korshylla

Nytt kart med 1m koter viser at det ligger et annet punkt en 1 m høyere ca 30m VSV for dette. GPS her 32V 599738 7071660. Ved å telle 1 m kotene fra 200m stemmer det med høyde 215 m på denne toppen.

Astrid på den nye PB-toppen på Korshylla
Samme. Ingen steiner å bygge varde med. Vi la noen pinner i kors
Fine områder på Sandstad
Gårdene på Sandstad

Ned igjen samme vei til bilen. Lærdom på denne turen blir å studere andres rapporter og ikke minst kart nøye nok. Både Inger Lise, Otto og Terje har vært klar over at Korshylla er det høyeste stedet i området. Merkingen til Sandstadkammen forvirret oss. For om mulig å hindre andre å gjøre samme "feil" som oss, har jeg omdøpt høyeste punkt til Korshylla.
Det positive med turen var gode skogsveier og merking og et fint landskap. Vi misset først ferge tilbake, med som Otto og Inger Lise fikk vi et hyggelig stopp og lunch på kaféen Rampen før returen tilbake til Levanger

Kirkegaten i Levanger

Astrid og Knut-S på Korshylla

Written by TERJES 24.06.2019 13:48

Det er kjempebra at denne toppen fikk riktig navn på Peakbook. Men hvis jeg studerer sporet mitt fra 2014 ser jeg at jeg har bommet på toppen med ca 35 meter. Det blir vel ny tur til Ytterøya, men ferjebilletten har steget fra 222 til 320 på fem år.

Sv: Astrid og Knut-S på Korsh

Written by knutsverre 24.06.2019 21:25

Takk for hyggelig kommentar, Terje! Korshylla, ja. Beklager at jeg «flyttet» toppen! Slik kan det bli når det dukker opp nye kart med 1 m koter og GPS-spor fra før ligger inne ...! Ærligheten lenge leve, Terje. Du var bare 30 m fra det nye toppunktet på din tur, og det bør kunne godkjennes!

Sv: Sv: Astrid og Knut-S på K

Written by TERJES 28.06.2019 20:12

1 meter koter

Written by knutsverre 28.06.2019 20:41

Sv: Astrid og Knut-S på Korsh

Written by Snilen 24.06.2019 21:47

Du kan jo ta gummibåten og spare fergebilletten