Bjørnskardliknubben - Skardsøya i Aure (20.06.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-plass Drageide (21m)
Endpoint Samme (21m)
Ascents Bjørnskardliknubben (390m) 20.06.2019
Visits of other PBEs Drageidet parkering (20m) 20.06.2019

Øytopping på Skardsøya

Etter turen til Todalsfjellet tidligere på dagen var det tid til et besøk på Skardsøya og den høyeste toppen på øyen

Bjørnskardliknubben eller Knubben
Fra Aure kjørte vi nordøstover mot Melan og over til Skardsøya på broen over Torsetsundet. Fortsatte nordover mot Drageidet og tok inn mot høyre til Drageidet parkering.

Vi parkerte bilen like ved hovedveien 357 nær turskilt til Knubben
Det er også parkeringsmulighet ved stistart bak buskene

Fulgte godt merket, men bløt og gjørmete sti ca. 2 km i østlig retning innover myrterreng, temmelig sikkert gammel havbunn. Mer ulendt og ganske så bratt ble det der terrenget begynner å stige i enden av myren (Bjørnskardlien).

Bjørnskardliknubben i bakgrunn, den bratte lien til høyre for det lyse klippepartiet

Her er det gammel - men ikke godt vedlikeholdt - setersti opp til restene etter Mellandssetra 200 moh. Stien klistrer seg mange steder helt inn til fjellveggen mot sør. Ganske spektakulært!

Trefall over stien, greitt for merking, men burde ha vært ryddet!
Imponerende klippeformasjonen på nordsiden av lien
Murene etter Mellandssetra. GPS 32V 478261  7025012 195 moh
Murene etter Mellandssetra. GPS 32V 478261 7025012 195 moh
Mellandsetra fra nord

Adskillig mer lettgått terreng ovenfor setra der stien mange steder følger langsgåen, glatte og fine berg.

Fine bergrygger langs stien over 300 moh

Vel 300 moh dreier stien 90 grader mot venstre, krysser bekken og fortsetter opp på toppen.

Varde og trig-merke på toppen, GPS på høyeste punkt ved varden32V 478596 7025583, noen meter forskjellig fra PB-koordinatene som oppdateres.

Astrid ved varden på Bjørnskardliknubben
Det nydelige, lille Knubbvatnet øst for toppen
Nordover mot Hitra hvor vindmøllene er godt synlige. Vindkraftutbygging er under planlegging og på Skarsdøya, men befolkningen protesterer!
Kveldståke kommer sigende inn fra havet.

Ned igjen samme vei. Vi var heldige og fikk gjennomført turen i fint vær, for ut på kvelden kom det varslet regnet inn for fullt.