Todalsfjellet - X-kommunetoppen i Aure (20.06.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Todalsætra (100m)
Endpoint Samme (100m)
Ascents Todalsfjellet (821m) 20.06.2019 12:34
Visits of other PBEs Bomveg Todalssetra (30m) 20.06.2019 09:30
Todalssetra p-plass (100m) 20.06.2019 09:55

Todalsfjellet i Aure - bratt og flått

Når vi først befant oss i Aure og været var bra passet det godt med et besøk på X-kommunetoppen i Aure. Aure ble slått sammen med Tustna i 2006. Innerbergsalen 907 ble da høyest i nye Aure kommune mens Todalsfjellet havnet helt nede på sjetteplass etter de fire høyere toppene på Tustna.

Todalsfjellet
Fra overnatting i Aure kjørte vi Aursundvegen til Todalen. Stoppet ved Bomveg Todalssetra og ila kr. 40 i kassen. Fulgte god grusvei ca. 5 km innover Todalsdalen til Todalssetra der vi parkerte like utenfor setervollene på Todalssetra p-plass.

Parkering ved Todalssetra
Idylliske Todalssetra

Stien går nordover i utkanten av seterhusene og er bra rødmerket hele veien, men hadde trengt litt mer vedlikehold. Høyt gress, busker og trær - typisk flåttterreng fikk vi erfare. Tilrettelagt kryssing av Skarelva før stien går mot en markant rygg SSØ for elven Sleipå. Etterhvert blir terrenget skikkelig bratt. Astrid hadde ikke dagen, og valgte å gi seg et stykke opp i bakken. Jeg fortsatte oppover stien som går langt ute på ryggen med stupbratt skråning ned mot elven.

Ikke så lett å se på bildet, men det er stupbratt ned i elvegjelet til venstre der Sleipåa går.
Klyveinnretning I øverst i bratt terreng
Stige like ovenfor

Slitsom og svett oppstigning i skogen til ca. 400 moh der terrenget flater ut. Virkelig bra blir det ikke før på 500 moh, altså over tregrensen. Herfra gikk alt mye lettere.

Oppe på platået 500 moh. Utsikt mot Todalen i VSV
Terrenget oppover mot Todalsfjellet som ligger lenger bak
Godt merket, lettgått og fint oppe i høyden

Toppen med den flotte varden blir ikke synlig før en er nesten fremme. Kart med 5m koter viser to adskilte områder med høyde = eller over 820m. Varden står på kotehøyde 820 mot NV på GPS 32V 491352 7012813 som på Peakbook. På kotehøyde 820 ca. 50 m mot ØSØ finnes det rester et trigmerke på GPS 32V 491408 7012778. Merk at trig-merket er ikke riktig plassert på kartet.

Den flotte varden med turbok og kasse på Todalsfjellet
Rester etter trig-merket i forgrunnen, varden i bakgrunnen
Vidstrakt utsikt mot Hemnfjorden (?) i ØNØ
Utsikt sørover. Tror det må være Snota 1669 som ruver i bakgrunnen

Matpause ved varden og retur samme rute som opp. 4.5 t turtid totalt, 3.5 i bevegelse.

Vel nede ved bilen ble det omkledning og grundig avflåtting før vi reiste tilbake til Aure.