Fresvik dag 2: En makalaus rundtur til Fresvikbreen m.m (15.06.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Storedalen (260m)
Endpoint Storedalen (260m)
Ascents Punkt på Fresvikbreen (1,631m) 15.06.2019
Huldakyrkja (1,418m) 15.06.2019
Syringefjellet (1,543m) 15.06.2019

Etter en særs hyggelig fredagskveld på bryggekanten i Fresvik, opprant lørdagen i et aldeles strålende vær. Avgang kl 0800 fra kaia hvor vi i flere biler tok laus oppover mot Storedalen, ca 10 minutters kjøring. Øydis K. Bøtun som var vertinne for dette peakbooktreffet i vakre Fresvik, hadde med seg mannen Olav og yngste sønnen Sigbjørn. Disse sørget for at turen ble en storslagen opplevelse gjennom tilstedeværelse og fortellinger, både fakta og sagn, om det flotte området underveis. De tok også på seg ansvaret å få hele gruppa forbi et noe utsatt klyveparti ved Huldafossen.

Vi var tilsammen 20 turglade mennesker som fikk en storslått turopplevelse denne dagen takket være vakkert vær, vakker natur og ikke minst de flotte turlederne! På vei opp mot Fresvikbreen var vi innom den flotte Huldakyrkja som ruver markant i terrenget opp fra Huldabotnen. Denne var ikke registrert på Peakbook , men den ble sjølvsagt registrert under toppbesøket. Det er absolutt verdt den korte avstikkeren om man går denne ruta! Det er et flott utkikkspunkt!

Veien videre mot Fresvikbreen gikk stort sett på snø som var blaut, men lettgått. Toppstunden ble feiret med ymse sprett og sprell fra de fleste turdeltakerne.

Returen fra breen kunne by på flere artige akemuligheter i bratte heng til stor glede for et leikent og godt voksent turfølge.. ;-) Vi var tre "toppentusiaster" som benyttet anledningen til å plukke med oss Syringefjellet underveis. Det var en kort avstikker på ca 1 km en vei og 150 hm. Det tok oss ikke mer enn 12 minutt til topps. Toppstunden ble foreviget med min svært så unnskyldte feilkjøp av en selfistang....:-) Etter en lett joggetur nedover fra toppen nådde vi igjen resten av gruppa ved Vassosvatnet, hvor de hadde stoppet for en siste gode matpause for dagen Derfra startet returen ned ned til bilene igjen via vakre Tundalen. Utmarsjen gikk på god sti hele veien ut igjen, med en artig elvekryssing underveis. Her lå materiale klar for å få bygget opp igjen brua over Tundøla. Elva var helt fin å krysse denne dagen, men kan nok være stri under andre forhold.

Det ble en lang og flott dag som ble avsluttet med kjekk og sosial grilleøkt ut i de sene nattetimer nede ved fjorden i Fresvik.

Gode historier fra vertskapet fra start til slutt
på vi oppover mot Huldafossen
Huldafossen
Partiet oppover langs fossen hvor det ble lagt ut sikring langs eksisterende bolter forbi et utsatt og løst parti
Sikringspartiet
Gruppa er samlet før vi starten ferden videre opp mot Huldakyrkja
Vakre Huldakyrkja
gjengen samlet på Huldakyrkja 1425. Foto: Kjetil Nordheim
Huldakyrkja 1425 med utsikt mot Storedalen
Videre fra Huldakyrkja mot høgste punkt på Fresvikbreen. Foto: Kjetil Nordheim
En meget glad og fornøyd gjeng! FotoL Kjetil Nordheim
En border collier som storkoser seg på tur. Her med Syringefjellet til høyre
Syringefjellet med Morten og Jørn. Foto: Jørn Haavard Ask
Gjengen er samlet ved enden av Vassosvatnet og vi kommer løpende i mot
På retur ned i Tundalen via Bakkane
Ankomst parkering
Morten og Ragnar storkoser seg ute på fjorden