Vallersund og Valsøya. (16.06.2019)  5

Visits of other PBEs Nesavarden (67m) 16.06.2019 13:17
Valsøyhuken gapahuk (20m) 16.06.2019 13:17
Valsøya P-plass (14m) 16.06.2019 13:17
Det ble en kjempefin tur til Vallersund og Valsøya i dag.Fin parkeringsplass var det ved Sandnes Skole så det var bare å legge ut på tur. Fulgte kulturstien opp til Nesavarden hvor Fredsengelen er plassert. Flott utsikt fra toppen her. Fulgte så stien mot Valsøya og her var det hengt opp bjeller og diverse som lagde lyd når du rørte på det. KULT! Gikk så over brua til Valsøya hvor vi fulgte høydedraget ut mot Valsøyhuken. Her ble det en rast med kaffe, kake og smultringer som Inger Anita hadde bakt. På tilbaketuren gikk vi innom Gamle Vallersund Gård som er et gammelt handelsted. Plassen ble også brukt under innspilling av Farmen på Tv 2 for noen år siden.En veldig fin og velholdt plass. Tilbake ved p-plassen var det en bergvegg med et fantastisk malt kunstverk.Imponerende! Dette ble en flott tur og stor takk til vår lokale guide Inger Anita. Dette er en tur som anbefales alle !
Siste stykke opp mot Fredsengelen så er det satt opp mange info tavler.
Fin den her.Fredsengelen.
Panorama mot Lysøysundet fra Fredsengelen på Nesavarden,Vallersund.
Mot Sandnes.Kopparen langt der bak med sine antenner og master.
Turen videre til Valsøya går på merket sti gjennom landbruksområde.
Valsøybrua.
Valsøyhuken er et turmål her ute.
Det gamle handelstedet Vallersund Gård ligger på den andre siden av sundet.
Den gode gamle ishavsskuta M/S Polarstar passerer på vei til Tromsø.
På tur tilbake skal vi passere Vallersund Gård.
Hovedhuset på det gamle handelsstedet.
Denne står i fjæra nedenfor handelsstedet.
Mye av stien er gruslagt.Veldig fin tur dette her.
Like ved p-plassen var det et meget imponerende maleri på bergveggen.Mange detaljer å legge merke til her.