Spania-topptur #1 (10.06.2019)

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Start point Hotel Gran Sol (72m)
Endpoint Hotel Gran Sol (72m)
Characteristic Jogging
Ascents Penon de Ifac - Calpe (332m) 10.06.2019

4 generasjoner på tur til Calpe i Spania som bursdagsgave til Rolf, 60 år. Sindre og jeg fikk sneket oss til en felles trimtur denne morgenen, så etter en enkel frokost på hotellrommet la vi i vei mot sentrum. Traff ikke helt på "innsteget", da vi antok det gikk en sti fra havna og opp mot klippen. Det gjorde det jo forsåvidt og, men denne var bebodd av måker - med unger!!! Ikke veldig hyggelig opp en sti som ikke alltid var like lett å se heller, med sinte måkemammaer med truende atferd, deriblant snitta den ene håret til Sindre under et av angrepene.

Det ble heldigvis noe bedre da vi kom opp på hovedveien, som er en bred grusvei. Den går over i en litt smalere, hellelagt sti, fortsatt uten altfor mange måker. Stien går så gjennom en åpning i klippen, hvor fjellgrunnen var skikkelig polert og glatt. Det var kjettinger langs begge sider av "tunnelen", men klarte oss greit uten dem oppover.

Derfra begynte "Kampen mot måkene level 2", med måkeunger gående midt i stien eller stående rett ved siden av, og steile måkeforeldre som ikke var kjempefornøyd med at vi hadde lagt turen vår til deres klippe denne dagen. Det var relativt utrivelig på et tidspunkt, men heldigvis ble det bittelitt bedre siste biten opp mot toppen. Stedvis glatt fjell, men gode tak for hendene om nødvendig og også oppspent kjetting langs store deler av ruta. Merka rute med røde prikker som var relativt grei å følge.

Vi tok oss ikke veldig lang pause på toppen, både pga tidsbruk, men kanskje mest pga måkene. Fulgte samme vei ned igjen, og holdt oss til hovedstien helt ned til sentrum denne gang. Lett jogg tilbake til leiligheten, og så ble det sol, strand og bad resten av dagen.

Ingen av oss hadde med mobil eller kamera, så bildet er fra tur dagen før og dagen etter...