Fra Holmane til Fossabotnsnakkane + litt til (15.06.2019)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Holmane (291m)
Ascents Austre Stemmefjellsnakken (853m) 15.06.2019 11:38
Skorafjellet (821m) 15.06.2019 13:51
Visits of other PBEs Holmane parkering (300m) 15.06.2019 07:56
Flyslepp Stemmefjellet (811m) 15.06.2019 12:50
Start date 15.06.2019 07:56
End date 15.06.2019 16:14

Hadde hatt to dager på reisefot og ikke fått planlagt rute mot Austre Stemmefjellsnakken i detalj, men hadde et utgangspunkt fra en tur i fjor (Holmane - Skorafjellet og Burlifjellet). Forsøkte dog å finne mer til sti etter Spongatjørni (uten at det lyktes på vei oppover), og å gå noe mer optimalt i området mot Svartatjørni.

Ved det første av Trollabotstjørna traff jeg en som var og så til sauene sine. Ikke ofte man treffer turgåere i dette området, kunne han fortelle. De som går her følger merket løype opp og ned Burlifjellet. Fikk en leksjon med lokale navn. For det første kalte de tjernet vi stod ved (det på 743m) for Trollabotnstjørnet, mens det som i kartet var gitt det navnet (695m), kalte de Trollabotnsvatnet. Enkleste løypen til Stemmefjellet, som var navnet på Austre Stemmefjellsnakken, var å gå på østsiden av Trollabotnsvatnet og så i en (mer eller mindre) rett linje mot toppen.
Han kunne og fortelle om at det var satt opp et minnesmerke der oppe for et flyslepp i 1944. Minnesmerket var en metallplate på en stein. Han pekte og ut sånn noenlunde hvor det var i forhold til toppen.

Nå fulgte jeg ikke løypeforslaget hans på fremturen. I stedet gikk jeg over Fossabotnsnakkane, og det var ikke helt lettgått. Men jeg fulgte løypeforslaget på vei tilbake, og det var den enkleste ruten, ja.

Lang lunsj med innlagt soling og nyting av det fine været på toppen. Måtte og gjøre en økt for å finne minnesmerket. Gikk en lang sløyfe SV-over og sjekket alle prominente steiner for metallplater. Tok så en sveip tilbake igjen litt lenger mot V. Ikke noe lykke, og jeg var like ved å gi opp. Da så jeg den! Jeg hadde sett for meg en plate festet på siden av en stein, men her stod platen oppå. Og det var mer rett nedenfor toppen enn jeg hadde innbilt meg. Posisjonen ble behørig lagt inn i GPS-en for opprettelse av PBE Flyslepp Stemmefjellet.

Tilbake over toppen, og, som sagt, nå fulgte jeg løypen Ø for Trollabotnsvatnet. La en avstikker opp på Skorafjellet, men droppet å ta Burlifjellet også denne gangen.
Det går sti fra NV-spissen av Svartatjørni nedover Fagerdalen. Ihvertfall har jeg tidligere lyktes å følge deler av den. Nå ville jeg gjøre en bedre jobb. Da jeg kom et stykke nedover og 800-900 m fra Spongatjørni, har jeg tidligere gått forbi tjernet, men da dreide stien mot N og den førte meg forbi to små hytter ved Tangatjørnane. (Det var der jeg kom ned fra Burlifjellet under fjorårets tur). Stien fortsetter mot Holmane og man kommer inn i den stien jeg fulgte oppover.
Jeg skjønner hvorfor jeg tok feil på vei oppover. Stiskillet er overhode ikke markert, det er i en myr uten noe tydelig sti. Og det er mer naturlig å fortsette i samme retning man har fulgt, men da følger man sti som går inn til Spongatjørni. Videre derfra er det bare tråkk som kan forveksles med sti.