Trettekollen Nedre Eiker (15.06.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Solvang p-lomme (402m)
Endpoint Samme (402m)
Ascents Trettekollen (607m) 15.06.2019 17:11
Visits of other PBEs Solvang P-lomme (400m) 15.06.2019 18:12
Kjørte opp til Eiksetra og litt forbi denne til Solvang P-plass, der det var plass til en god del biler. Før dette betalt kr 20 i bompenger. Ikke internetdekning under store deler av turen, men hadde god nytte av sporet til Sola19Fulgte meget god grusvei(burde tatt sykkelen hadde jeg visst det..) til litt forbi Svarthamnsetra. I krapp sving på grusveien tok jeg av på tilgrodd skogsvei i nordvestlig retning, etter hvert ordinær sti. Etter å ha passert under kraftlinjer fulgte jeg sti et lite stykke i nordøstlig retning, men fant så sti som tok av i "rett retning" mot Trettekollen og fulgte denne til toppen. Litt utsikt mot øst gjennom trærne, ellers "typisk østlandstopp" i form av meget lite spektakulær utsikt.
Stusselig "varde" på Trettekollen...

Vel nede ved kraftlinjen traff jeg to unge menn med solid oppakning; de var tydeligvis noe ute av kurs; og spurte om jeg var kjent i området, men det kunne jeg ikke akkurat påberope meg. De skulle til Elgskottjern, og jeg fikk i alle fall vist dem hvor de var og viste hvor de kunne gå for å komme til sitt bestemmelsessted.
Mye sauer på beite i hele denne delen av Finnemarka; søte og "ålreite" dyr, men ufattelig dumme; de kan prestere å løpe en halv kilometer foran deg på veien/stien for å "unnslippe" deg, før de skjønner(?) at de bare kan foreta en unnamanøver ut til siden i terrenget, og vips så er "forfølgeren" eliminert..
Hadde lite drikke med på turen, så påfyll av deilig drikke i Lierbyen var utrolig kjærkomment!