Higravtinden - Heftig Kjempe (11.06.2019)  6

Start point Higravtinden P-Plass
Ascents Higravtinden (1,146m) 11.06.2019
Higravtinden Fortoppen (1,144m) 11.06.2019

Etter noen fine dager i Steigen området bestemte vi oss for å ta fergen fra Skutvik over til Svolvær. YR melder sol hele uka så da må man bare håpe på at det stemmer. Idag stemte det 100%.. Planen var egentlig Svartfjellet på Gimsøya, men studerte og kikket litt på Higravtinden på vei inn med fergen. Vi kjørte til p-plassen og la merke til at det fortsatt var en del snø i renna øverst. Så vi pakket ned stegjern og isøks. Grei sti opptil ca 650-700 moh. Spente på oss stegjerna og gikk fint oppover på slushføre. Ovenfor snøen fortsatte vi med lett klyving og fulgte ryggen til fortoppen. Trodde oppgangen til hovedtoppen var fra denne siden, men skjønte fort at det ikke var mulig. Fulgte bare passasjen rundt på baksiden hvor vi fant et tau. Herfra startet spennende og litt utsatt klyving på isete partier. Klyvinga i seg selv gikk lett for min del, men kan er man litt kort i beina blir det vanskeligere. Opp kom vi og dævven for en utsikt. Nesten vindstille på toppen så her ble det en lang og fin pause. En virkelig højdare i Lofoten! Hadde fått fukt i laderen på tlf så fikk ikke brukt drona før jeg var langt nede igjen. Så med det ingen film og veldig irriterende.. Takk for turen Skippy (Innika De Rosa)