Mt Warning (02.03.2012)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Mount Warning (1,156m) 02.03.2012

Fin tur, eller kunne vært fin tur, men den dagen vi passerte Mount Warning var tilfeldigvis den dagen på ferien med sterkest forkjølelsessyndrom.

Vi var sent ute så vi ble enige om at Julia og Linn Therese skulle rusle litt for seg selv, mens jeg tok en tur opp.

Det ble en ganske trå tur i varmen med bankende forkjølelse, men verst skulle det heldigvis bli etterpå.

Fra parkeringen i enden av Mt. Warning Road i Mount Warning National Park fulgte jeg god og opparbeidet sti oppover regnskogen. Fantastiske trær her altså! Stien slynget seg behagelig oppover og var etter norsk standard svært lettgått. Noe fuktig pga mye regn i det siste.

4 steder var det til og med laget til helikopterplattformer for evakuering av folk.

Det var en varm dag, men regnskogens skygge som hindret det meste av utsikten sørget også for at det ble behagelig svalt.

Siste ca. 100 høydemeterne til toppen går den behagelige stien over til klyving. Det hele sikret med kjetting. Klyvingen er omtrent på Besseggennivå, noe lenger bratt passasje enn denne, men til gjengjeld langt mindre luftig takket være skogen som omslutter en.

På toppen er det en liten runde laget til. Her har man også en fantastisk utsikt mellom trærne.

Det sies at Mt. Warning er det første punktet på det Australske kontinentet som får morgensol.

Oppgitt tid er 4-5 timer tur-retur. Jeg gikk nok noe fortere enn jeg burde, brukte 2t 15 min. opp og ned, men var ikke god etterpå.

Mount Warning, en fin spiss topp, sett fra Clarrie Hall Dam. Foto: Pouts31 GNU Free Documentation License. Kilde: Wikipedia.org