Ulendt rundtur Berganvarden-Kistefjell mfl (10.06.2019)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point P-plass (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Berganvarden (456m) 10.06.2019
Flatkollen (444m) 10.06.2019
Kistefjell (453m) 10.06.2019
Svartefjell (433m) 10.06.2019

Opp i otta ved 5 tida, svartkaffe, lett frokost og avgårde...
Visste ikke helt hvor jeg skulle, tenkte litt på Ordalssåta, Seljord men drøyt å kjøre for dagstur.
Tja, peisa oppover Lågendalen og så Berganvarden...ja hvorfor ikke, har ikke vært videre innover i terrenget der oppe....så full brems og kjapp avsvingning inn på grusvei og parkerte rett seinere på p-plass ved bommen.
Fram med kamera mens lyset enda var noenlunde mjukt nok. En gulsanger sang for full hals oppe i fra trekronene mens jeg tok noen macrobilder langs veien. Ble endel macrobilder langs veikanten oppover, som innebærer mye kryping/huking og ukurante stillinger for en gammal kæll, ganske slitsomt over tid men moro lell. Gikk med 5D'n i hånda helt opp til toppen hvor det ble en pause.
Fram med brennerutstyr og kaffekoking ble igangsatt...fortreffelig godt sammen med herlig utsikt og en kakafoni av fuglekvitter. Og ikke et menneske å se enda, de fleste lå vel å kosa puta enda, men det er helt Ok for meg. Terrenget helt for meg sjøl.
Fra Berganvarden ble planen å traske mot Kistefjell. Dermed bar det off-road og bratt ned en svalinje før jeg sklei forsiktig ned den siste biten ned i skauen. Herfra ble det kupert og krattete. Utrolig mange lange, trange og dype skar som ikke umiddelbart var mulig å krysse. Så her ble det mange interessante linjer med klyving og kratting for å forsere disse riftene i terrenget. Evt kan man sikkert gå rundt om man foretrekker det. Ble en ganske bratt linje opp mot platået også.
Fantastisk flott opp på Kistefjell. Åpent, ganske flatt grunnfjellsplatå med lite vegetasjon og herlig 360 utsikt. Anbefales.
Fortsatte videre sørover ned nok en svalinje før jeg entret kratt og mer kupert terreng.
Herlig, konstant opp og ned, kvister og gran/einernåler i håret, grønne åmer over hele meg....naturlig kamo...kanskje derfor jeg skremte opp ei orrhøne på to meters hold :-)
Fantastisk terreng, kosa meg ordentlig. Tok jevnlige flåttsjekk, men ikke en blodsugende jækel å skue på hele turen....rettelse: så en mygg da.
Oppe på Svartefjell var det jaggu like flott, nok et flatt grunnfjellsplatå med bratte svastup på sidene. Her ble det matpause og klestørk. Lett kjølende vind under armene var helt på sin plass. Litt mer svært mørk kaffe ble inntatt før jeg fristet ned på NØ-sida. Bratt, les stup, mesteparten av veien, men fant til slutt en mulig linje ned. Fikk karret meg ned med ny kamuflasje på kjøpet. Nye rifter å forsere før jeg entret et skar, bratte sva på begge sider og umulig å komme opp, så gikk litt videre langs skaret før jeg fant et greit sideskar jeg fulgte oppover. Derfra gikk det greit opp til Flatekollen.
Ny pause utpå ryggen med utsikt mot Berganvarden. Fortsatt ingen mennesker å se i terrenget. Ble sittende å sløve en god stund før jeg gikk videre nedover med mål om å treffe på stia jeg gikk opp til Berganvarden. Forserte nok et bratt skar før jeg kom utpå hovedfartsåren til Berganvarden.
Møtte på et par stykker på veien ned, overraskende lite folk ute idag i det flotte været...
Langs veien mysset det nå utallige tistelsommerfugler, noen sørgekåper, perlemorvinger og blåvinger. En herlig og passe slitsom tur var over...

Noen macrobilder fra turen:

Gjennomlyst (motlys) skogstorkenebb
Skogstorkenebb
Rød Jonsokblom med dugg
Hengeving koloni
Duggfriske frø fra en art av korgplantefamilien