TRE TOPPER I GRONG (24/25/26 av 36) (09.06.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Leksås (146m)
Ascents Døssfjellet (466m) 09.06.2019
Fagerliklumpen (477m) 09.06.2019
Sklettklumpen (508m) 09.06.2019

Kjørte Fv 760 fra Overhalla til Grong og inn mot Grong Kirke. (50 meter fra kryss E6) Kjørte inn i Leksåsvegen. På et jorde like før Leksås Gård var det en flokk med Lamaer. Innenfor Leksås gård er det mulig å parkere. Det er en infotavle ved starten. Det er merket sti til Fagerliklumpen. Jeg passerte en lyseblå hytte på tur opp. Noe myr og litt bløtt på oppfarten. På toppen er det et trigpunktstativ og et stort hus. Det er også en stor antenne nedenfor huset. Det går merket sti videre mot Damtjønna. Like før Damtjønna forlot jeg stien og gikk på østsiden av Damtjønna og gikk over Tjønndalhaugen og litt bratt ned før jeg gikk opp til Døssfjellet. Ingen markering av denne toppen. Fin lita tjønn litt nord for toppunktet. Bratt ned i en dal igjen, og gikk opp til Nyhaggatjønnin. Her var det ei fin lita hytte og verandaen var bygd rundt ei flott furu. Fortsatte ryggen opp mot topp nr tre, Sklettklumpen. Her måtte jeg litt ned til ei lita tjønn øst for Soksdalstjønna før jeg tok siste kneika opp mot toppen. Det er bygd en varde på toppen. 500 meter vest for Sklettklumpen ligger det et lite fjell med det skumle navnet DØDSFJELLET. Det er kun denne plassen i Norge som har dette navnet. (Godkjent av kartverket i 1970) Jeg gikk ikke ned til dette fjellet og jeg kjenner ikke historien bak dette navnet. På returen gikk jeg direkte ned til Stamtjønna. Herfra går det sti ned den vakre Tjønndalen. Jeg holdt på å gå feil sti en plass nede i dalen. Hadde jeg ikke oppdaget dette ville jeg ha havnet nede på E6, og til asfaltvandring. Jeg kom til en klippetang for Grongtur. De har plassert ut 20 poster i kommunen. (deltakerpremie) Herfra var stien merket med gule bånd helt til parkeringa.

Lama like før parkeringa på Leksås
Infotavle ved Leksås
Fin stistart mot Fagerliklumpen
Ei lita lyseblåmalt hytte på tur mot Fagerliklumpen
Trigpunkt og bygning på toppen av Fagerliklumpen
Stor antenne på Fagerliklumpen
Damtjønna
Toppsteinen på Døssfjellet med Heimdalhaugen bak
Lita tjønn på Døssfjellet med neste mål, Sklettklumpen bak
Nyhaggatjønnin
Idyllisk hytte ved Nyhaggatjønnin
Lita tjønn øst for Soksdalstjønna
Varden på Sklettklumpen neste.
Varden på Sklettklumpen
Stamtjønna med sti ned langs Tjønndalen