Koselig tur til Svartevatnet i Kjølsdalen (09.06.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Sollidkollen (688m) 09.06.2019 14:18
Visits of other PBEs Svartvatnet (610m) 09.06.2019 10:37

Det ble en flott tur for Vinjar og meg i selskap med Tom, Lisa, Carla og Sam. Målet var Svartevatnet i Kjølsdalen til en Turbotrimpost. Vi kjørte opp relativt nygruset vei fra Eikås i retning Furehovden hvor vi parkerte i enden av veien på god parkeringsplass. Veien var så som så og jeg var glad jeg kjørte Peugeoten !

Fin sti oppover til sætra ved Myrane. Her tok vi en liten matbit inntil det kom en lett regnbyge sigende. Da pakket vi raskt sammen og fulgte stien videre opp til vatnet. Regnet avtok etter kort tid, ca 5 minutt! og det ble rett så fint. Ungene storkoste seg oppe ved vatnet i lang tid.

På retur småløp jeg bortom en 50 PF jeg manglet mens de andre satte kursen nedover stien mot sætra igjen. Selv om jeg kjappet meg så mye som jeg kunne med stor sekk på ryggen, var de andre allerede kommet et godt stykke nedom sætra før jeg nådde dem igjen. Flott driv på ungene! Idet vi kom til bilene startet det å høljregne. Nok en perfekt timing :-)

liten elvekryssing underveis
og enda en....
en av de flotte steinfjøsene på sætra ved Myrane
en liten matøkt før vi fortsetter
På vei opp mot vatnet fra sætra
her var mye spennende å gjøre for små
Vinjar elsker marker og små kryp...
Fra ryggen mot Sollidkollen mot Svartvatnet og Liste Blåfjellet
Fra Sollidkollen og mot sør
Herlig å komme ned til bilen før denne byga kom deisende!