Flaggplassen i Opdalen (06.06.2019)

Written by siroho GSM

Ascents Ordalskollen (355m) 06.06.2019 16:09
Utsikt over Siljanbygda

Elsykkeltur med en Titopper-Siljan-topp på turen

Siljan kommune låner ut en el-sykkel og denne uken har jeg fått låne den. Etter å ha hentet den så syklet jeg mot Opdalen og valgte å gå til Ordalskollen. Parkerte sykkel etter Opdalsvannet og gikk på stien som var merket med bånd. Etter snart 20 Titoppere er kondisen min like elendig, vet ikke hva jeg kan gjøre for å bedre, noe må være galt et sted. Det var skrekkelig tungt opp bakkene, men det er frodig her og mye sommerfugler, så da hadde jeg god unnskyldning for alle stoppene mine. Prøvde også ut for første gang å legge inn observasjoner på arter fortløpende mens jeg gikk oppover. Fungerte helt greit, men litt tid tar det jo. I dag gjorde ikke det noe.

GPS-sporet ble etablert oppover og ned igjen, men da jeg kom hjem, etter å ha syklet, så har sporet blitt borte og bare sykkelturen ble registret. Irriterende. For stien opp ligger ikke inne på noen kart og den som kommunene har lagt med i beskrivelsen er helt vill, så hadde vært ok med en skikkelig spor opp her. Må ta med GPS min neste gang.

Det var et blomsterbedd fra start til slutt. Så mye flotte farger og mye spennende her oppe i lia. En ildgullvinge fikk jeg tatt bilde av og det svirret rundt noen tistelsommerfugler her og alle andre plasser jeg går om dagen, aurora så jeg og også noen perlemorvinger som jeg ikke fikk bilde av. Av blomster så var det myske, blodstorknebb, mye engtjæreblom, stemor, tvedskjeggveronika, tofrøvikke, fagerklokkene i knopp osv

Natten før tordnet det og ble sommervarme over natta. Dagen i dag bar også preg av det. Over 20 grader, men da jeg kom på toppen blåste det skikkelig. Heldigvis ikke tordenvær på tur.

Dette turmålet har jeg vært på en gang før, til flaggplassen. Flagget var på plass og nydelig utsikt over Siljanbygda her oppe. Virkelig verd et besøk selv om det er tøffe bakker.

Samme veg ned igjen og så sykle hjem i motvind. Det kom med på GPS-sporet. Da jeg hadde satt meg på sykkelen så ligger det en orm i vegen. Stoppet og så at det var en buorm. Så veldig død ut, men fikk skubbet den ut av vegen i hvert fall.

Det gikk veldig greit å sykle hjem med el-sykkel selv om det var skikkelig motvind. En erfaring rikere der.

Starten på stien, parkering hvis en komme med bil utenfor grinda
Fin sti som følger gamle ferdselsveger når en kommer en stykke opp i lia
Flagget i sikte
Flaggplassen
Kløverød og Skilbred
Flassplassen med Titopperposten
Blodstorknebb og engtjæreblom og ei sveve