Sneistinden (03.06.2019)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Sneistinden (722m) 03.06.2019 17:01
Slettfjellet (296m) 03.06.2019 18:59
Kvalosfjellet (263m) 03.06.2019 19:23
Visits of other PBEs Sneisa parkering (12m) 03.06.2019 14:29
Sneistinden

Dagens plan var egentlig å dra til Vesterålen, men Hans Thorvald er veldig forkjølet, så vi valgte en topp som var litt over en times kjøretur hjemmefra. Dagens mål var Sneistinden, en tur der vi ikke hadde noe sti å følge. Det gikk fint å gå frem til Kvalosfjellet. Derfra var det litt langdrygt og noe kuppert litt lenger enn Slettfjellet. Videre oppover var det kratt og tett buskas og noe kronglete å gå. På rundt 450 meters høyde ble det bedre og vi kunne gå mer på steiner uten kratt. Når vi nærmet oss ryggen var vi spente på hvordan veien videre ble. Vi valgte å følge ryggen, og det var relativt bratt. Heldigvis ikke verre enn at vi med mye klyving klarte å nå toppen. Det var kjempemoro, og fantastisk utsikt i alle retninger. Helt herlig å ha en finværsdag igjen, og å kunne gå på tur uten ytterjakke. Litt nedenfor ryggen fant vi en snørenne på vei ned. Denne var effektiv og hjalp oss litt på vei. Likevel ble det litt kronglete nedover igjen også. Til tross for det, en veldig flott tur og en artig topp å besøke (spesielt fra 500 høydemeter og oppover).