Høyest i Rindal (06.08.2006)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Jølhaugen (750m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Langfjellet (1,264m) 06.08.2006
Trollhetta (1,614m) 06.08.2006
Trollhøtta Nordtoppen (1,596m) 06.08.2006
Trollhøtta Østtoppen (1,522m) 06.08.2006

Kommunetopper
6.8.2006

PÅ TROLLTUR
Det er ikke alle kommunetoppene hvor det går T-merket rute helt til topps, og som likevel bør med i denne samlingen av flotte topper Norge rundt. Trollhetta i Trollheimen er en slik topp. Med sine tre topper er turen over Trollhetta lang og krevende, men du verden for en opplevelse. Selv om vi er fra nabobygda Oppdal og dermed må regnes som inhabile, mener vi at en tur på Trollhetta er en vakker og stor opplevelse som mange bør unne seg. Trollhetta ligger på grensa mellom Surnadal og Rindal i Møre og Romsdal og er det høyeste punktet i sistnevnte kommune. For mange er også Trollhetta selve symbolfjellet for Trollheimen med det karakteristiske «hakket» som fjellet fikk etter at trollet tok en bit av det. Den merkede ruta over Trollhetta går mellom de to turisthyttene Jøldalshytta og Trollheimshytta. Hvilken av disse man skal starte fra, blir i grunnen det samme, men turen vi her skal fortelle om, gikk fra Jøldalshytta. Det skyldtes at vi våknet til fantastisk vær hjemme på Oppdal og raskt bestemte oss for å ta denne turen. Vi plukket med oss Asgeir Teksum, utflyttet oppdaling som til daglig puster inn asfaltstøv i hovedstaden. Dermed kjørte vi rv. 700 til Grindal og videre til parkeringsplassen på Jølhaugen. Herfra er det ypperlig å bruke sykkel til idylliske Jøldalshytta, som er verdt et besøk. Den ligger nordøst i Trollheimen og danner det ene hjørnet av den berømte «trekanten i Trollheimen» med Gjevilvasshytta og Trollheimshytta i de andre hjørnene. Mens andre syklende turfolk fortsatte rett frem mot Trollheimshytta, fortsatte vi cirka 1,5 km til der stien over Langfjellet starter. Der la vi fra oss syklene og tok fatt på god sti som krysser Gammelsæterdalen. Vi passerte noen myrer, der det kan være bløtt og gjørmete.
LANGT TIL TOPPS
Stigningen oppover Langfjellet (1264 moh.) er bratt og lang nord for Svartådalen, men vi var i god form og høydemetrene forsvant under oss. Etter Langfjellet dreier stien mot vest langs ryggen. Terrenget flater etter hvert ut, og alle de tre toppene på Trollhetta dukker frem. På Østtoppen (1522 moh.) er det varde med kasse og bok og 600 meter fri sikt rett ned i Litj Helvete. Etter en liten pause gikk turen ned i «hakket» før vi fortsatte opp på den andre siden til neste topp. «Hakket» er forholdsvis luftig med en stor og bratt steinur på begge sider opp til varden på Nordtoppen (1596 moh.). Her er det særlig flott utsikt til Resfjellet og Resdalen på den ene siden og de mektige fjellene Neådalssnota og Blåhøa på den andre. Så var det å klyve litt ned igjen før siste stigningen opp til selve Trollhetta eller Sørtoppen (1614 moh.). Her finnes den største varden og den flotteste utsikten, blant annet mot Snota. På godværsdager kan man faktisk se helt til Dovre i sør og mot Trondheimsfjorden i nord. På toppen traff vi folk som skulle fortsette turen ned til Trollheimshytta. Selv skulle vi tilbake over de to andre toppene igjen før vi kunne ta fatt på den lange nedoverbakken mot Jøldalshytta. Det var tre turgåere som var ganske kjørt i knær og lår da vi etter en knallfin dag endelig kunne stable oss inn i bilen. (Fra boka:Norges beste toppturer.)