Rundtur på Slotthø (01.06.2019)  4

Written by knutio (Knut Inge Orset) GSM

Start point Holbuvatnet (790m)
Ascents Blåbotnhalsen (1,659m) 01.06.2019
Gråhøa (1,643m) 01.06.2019
Holbuhaugen (975m) 01.06.2019
Nordre Slotthøa (1,843m) 01.06.2019
Søre Slotthøa (1,833m) 01.06.2019
Nordvest for Søre Slotthøa (1,831m) 01.06.2019

Lørdag ettermiddag ble plutselig fri for meg og motivasjon for skitur var høy selv med noe usikre meldinger og tvilsomt skiføre. Starta fra Holbuvatnet litt over 14. Hadde håpet vegen var brøytet opp til demminga, men isteden ble det 40 min bæring mot Blåbotnhalsen.

Endelig skiføre etter 40 min på beina fra bilen

Heldigvis mindre nysnø her inne enn lengre vest, men det var mer enn nok til å gi klissvåt snø som ikke bar en middels tung skiløper med smale ski. Ellers var været ok, med litt vind og noe lavt skydekke som kom og gikk. Rusla over de to Blåbotnhalsen-toppen og over 1200 var heldigvis skiføre bedre også. Ble lurt av noen snøfelt ned fra toppen og havna alt for langt sør. Dette medførte ski på sekk og kaving over noe steinur før jeg kom på rett kurs og inn på snø igjen.

Tilbakeblikk på nedkjøring fra Blåbotnhalsen

Nede i skaret såg jeg at det uansett ikke var sammenhengende skiføre ned ryggen. Kort matpause før jeg fulgte normalvegen mot sørtoppen på Slotthøa. Tenkte bortom østtoppen også, men gadd ikke 100 hm i steinur uten en eneste snøflekk. Kom inn i skodda og litt snøvær på toppen så sikt ble det lite av. Var spent på ruta mot nordtoppen siden det ikke var beskrivelser av skitur hit. Kryssa litt frem og tilbake nedover mellom barflekker i skodda men det lysna etterhvert og jeg peila meg inn på ryggen litt under laveste punkt. Ski på sekk og litt småklyving 50 hm opp på ryggen. Videre lett bortover ryggen og oppover mot nordtoppen.

Ryggen mellom Slotthø toppene. Jeg kjørte på ski ned til høyre
Det ser bratt ut opp mot Nordre Slotthø men det var skiføre på venstre side!

Etterhvert kryssing med ski oppover noen bratte snørenner og over på østsida forbi markert hammer før toppen. Da jeg kom opp på toppryggen lysna det opp og det ble utsikt for første gang og det ble både sikt mot nedkjøring og nabofjell.

Nordre Slotthø
Nedkjøringa i østsida

Kort stopp på toppen før jeg returnerte vestover og kjørte ned østsida. 20 cm fuktig nysnø over gammel omdanna snø gav fine forhold. Ble ivrig og kom litt for langt ned oppi sida, måtte derfor noen meter opp før travers rundt et klippeparti. Videre fin skikjøring ned til vatnet. Ned i dalen og fremover Reinsvatnet var et langt gjesp med råtten snø, utpsykende is og såre bein. Fikk heldigvis igjen motivasjonen og tok med Holbuhaugen før jeg sklei ned til bilen på snøflekker og over lyng. Totalt 7.15. Konklusjonen er vel at jeg skjønner hvorfor Nordre Slotthø ikke er en klassisk skitur, men det er mange fine skilinjer når man først kommer inn til fjellet.