Bjørga og Hovdekollen, topptrim (02.06.2019)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Mortenengskaret parkering (768m)
Endpoint Mortenengskaret parkering (740m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Bjørga (956m) 02.06.2019 13:10
Langmyrhaugen (884m) 02.06.2019 13:44
Halvorbakkan (844m) 02.06.2019 13:58
Hovdekollen (824m) 02.06.2019 15:22
Svartdalsberget (766m) 02.06.2019 15:42
Visits of other PBEs Hovdekollen utsiktspunkt (820m) 02.06.2019 12:39
Mortenengskaret parkering (764m) 02.06.2019 15:56
Topptrimtur alene, kjørte om Skei og Austlid til Rausjøen, og parkerte på Mortenengskaret parkering. Gikk først på godt råk til Bjørga, hvor jeg skrev i toppboka og stemplet topptrimkortet. Fulgte så et råk nordover et stykke, men da det virket som dette gikk ned mot Lisetra, skrådde jeg i terrenget over til det nordlige toppunktet på Bjørga, 948 moh. Herfra på godt råk ned til veien øst for Bjørga, og deretter i veldig bløtdyr og kronglete tett fjellbjørkeskog over småtoppene Langmyrhaugen og Halvorbakkan, før jeg tok samme råk opp igjen til Bjørga 948, og råk videre langs Bjørga og godt råk ned til Det oppdyrkede Bjørgeslettet. Fulgte videre en traktorvei til omlag rett østafor Hovdekollen, hvorfra jeg hikk i terrenget til jeg kom inn på det anbefalte råket til Hovdekollen. Oppdaget etter å ha fulgt dette et stykke at jeg hadde passertoppunktet på Hovdekollen på østsiden. Gikk derfor tilbake for å få med meg selve toppunktet so er helt ubetydelig, midt inne i skogen. Gikk deretter tilbake og fant Topptrimmens Hovdekolls utsiktspunkt med Turbok og tang. Har registrert dette i ettertid, håper det ikke er altfor feilplassert. Fra utsiktspunktet bratt råk nedpila høyspentlinja, over denneog opp på Svartdalsberget, før jeg fulgte det relativt dårlige råket, som jeg mistet, tilbake til veien ved Mortenengskaret.
Greit turvær, overskyet oglitt yr.
Mortenengskaret parkering
Her har jeg hatt gode og mindre gode dager på ski, den første lange fiskebeinsmota på Bjørgadraget
Bjørga, flott varde
Bjørga
Hva er dette, på Langmyra øst for Bjørga
Langmyrhaugen
Halvorbakkan
Utsiktspunktet med Turbok og tang på Hovdekollen, litt sørøst for det skogkledde toppunktet