Tovikfjellet (01.06.2019)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Tovikfjellet (836m) 01.06.2019 14:47
Visits of other PBEs Tovikfjellet parkering (165m) 01.06.2019 13:38

Det var spådd dårlig vær i dag, så vi valgte å ta en tur på Tovikfjellet. I boka jeg fikk av Hans Thorvald til bursdagen min sto det en turbeskrivelse som vi forsøkte å følge. Vi fulgte veien, men når vi skulle ta av på en sti, kunne vi ikke finne denne. Av denne grunn gikk vi i terrenget oppover. Det var ikke noe problem, greit og fint å gå. På rundt 400 høydemeter møtte vi også på snøpartier. Disse var relativt harde, så de var gode å gå på. Ruta vi valgte oppover innebar litt klyving fra ca 600 høydemeter. Enkelt og greit. Fra ca. 800 høydemeter var det slakt og noe langt å gå til toppunktet. Ingen utsikt på toppen. Skodda ødela for dette.
En del av tilbaketuren var artig. Vi fant noen snørenner vi kunne bruke. I dag hadde jeg på meg regnbukse på grunn av det spådde dårlige været. Denne buksa fungerte glimrende som akebukse. Kjempegøy å ake nedover. På rundt 400 høydemeter fant vi en sti som vi fulgte ned til bilen igjen. Denne stien sto det ingen ting om i boka. Til tross for vind og noe skodde, slapp vi unna nedbør på turen.

Skodde på Tovikfjellet på vei oppover
Hans Thorvald ved toppvarden
Tåken begynner å lette litt