Høgfjell i Ådalsfjella, Buskerud (31.05.2019)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Ringerudseter skitrekk (707m)
Endpoint Ringerudseter skitrekk (707m)
Ascents Høgfjell (1,010m) 31.05.2019 13:44
Ettusenogfemmeterhøgda (1,004m) 31.05.2019 14:49
Visits of other PBEs Ringerudseter skitrekk p-plass (707m) 31.05.2019 12:30

Byttet litt om på jobbedagene, tok fri fredag med flott værvarsel, og jobbet på lørdag i regnet i stedet. Det lar seg jo gjøre når hele jobben tok fri fredag allikevel.

En drøy times kjøretur hjemmefra opp til Hønefoss og E16 videre noen kilometer før veien til Viker og Vikerfjell tar av til venstre ved Ringmoen sør i Sperillen. Et stykke oppover langs vestsiden av Sperillen tar Ringerudseterveien av til venstre. 60 kr i bom med kortautomat.

Helt oppe ved skitrekket, går det blåsti til Høgfjell. Jeg burde ha merket meg at det regnet endel på torsdag og at stien går gjennom utallige myrområder. Fjellstøvler hadde vært fint i stedet for joggesko. På den annen side er terrengløpeskoene superlette, og designet for at vannet skal renne ut. Men ganske vått altså.

Flott rundskue fra toppen. Alt i alt en fin tur i det vakre været

Åpent fint skogterreng fram til jeg var over tregrensa

Utsikt nordover mot Sørbølfjell til venstre og Vikerfjell til høyre.

Utsikt sør-østover. Ådalen og Begna midt foran. Hadeland i bakgrunnen til venstre, Nordmarksplatået i bakgrunnen til høyre