Bremanger: En ferd gjennom et gigantisk anleggsområde (30.05.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Nesbø (18m)
Endpoint Nesbø (18m)
Ascents Trælvikfjellet (365m) 30.05.2019 12:14
Marafjellet (536m) 30.05.2019 13:22
Aksla (592m) 30.05.2019 14:18

I dag hadde jeg et ønske om et par turer i Bremanger. Værmeldingene for Nordfjord var nokså bedritne, men jeg fant ut at det kunne by på et værvindu i Svelgenområdet. Jeg forsøkte å få med Bastolen og Kroksleiven, men førstnevnte skulle i konfirmasjon og Kroksleiven var nokså ambivalent med tanke på været. Jeg sendte en melding om morgenen og skrev at jeg uansett tok turen alene og satset på 10:20 ferja fra Stårheim. Hadde vel ikke helt trua på at jeg skulle få selskap, men 1 minutt før ferjas avgang kom en hvit Toyota Hiace skrensende inn på ferjekaia. Stor glede for meg, og frustrasjon for ferjebillettøren da Kroksleiven kom heseblesende og forsaket noen sekunders forsinkelse på avgangen :-) Han hadde bestemt seg for å hive seg med, sånn ca 7 minutter før ferja skulle gå!

Planen var to turer i dag og vi bestemte oss for å ta den lengste turen først i tilfelle det ble veldig vått i og med at Torleiv ikke hadde fått tida til å pakke altfor mange skift i sekken. Det var 10-15 cm sludd på veien over mot Svelgen og noe guffent med sommerdekk. Bygene begynte heldigvis å avta og da vi nådde Nesbø, var det opphold og antydning til lysere himmel. Vi startet ved klatreparken, fant ingen sti oppover, men furuskogen var egentlig lettgått og fin, tross noe fremdeles vått og sleipt underlag. Fint, tørt og åpent terreng over skoggrensa og antrekket måtte lettes da sola skein igjennom og det ble fantastisk flott. Vi så byger i både nord og sør, men vi gikk stort sett klar av disse omtrent hele runden bortsett fra en kortvarig byge.

Etter Trælvikfjellet, var det greit ned mot vatnet ved Ospenessætra. Her fant vi en fin oppgang til sørryggen mot Marafjellbrua via gode hjortetråkk. Vi kom raskt opp til de store grusveiene som går mellom Vindmøllefundamentene som allerede var kommet på plass. Trist syn for å si det mildt. Det er enorme inngrep i et en gang sikkert så flott turområde. Vi fulgte stort sett den gamle rødmerka stien mot toppen. Vi fikk en litt sur haglbyge på toppen og det ble derfor en kort stund der oppe, men det var nå heller ikke noe særlig tiltrekkende toppunkt tatt i betrakting omgivelsene. Vi hastet oss derfor videre mot Aksla. Her lå det noen cm nysnø som gjorde underlaget noe drygt og sugende. Returen gikk gjennom det store anleggsområdet og via den superbrede motorveien av en anleggsvei ned igjen mot Nesbø. En liten skiftepause ved bilen samt en liten matbit før vi fortsatte ferden videre mot siste topp for dagen, Husfjellet fra Ytrehus.

Fint vær og flott furuskog på vei opp mot Trælvikfjellet
Over skoggrensa og vi ser mot toppen
Utsikt utover mot Kalvåg
Mot Rognen
Mulen
Torleiv på Trælvikfjellet. Vi ser Berle og mot Marafjellet
Et av fundamentene som er klart til en av de gigantiske vindmøllene
FIne sykkelveier om ikke annet...
Vi følger den rødmerka ruta mot Marafjellet
Mot det store steinbruddet/anleggsområdet
vakkert syn!
Toppunktet på Marafjellet, her var en kortvarig og sur byge som heldigvis passerte kjapt