Bekaputthøgda og fem omkringliggende topper (29.05.2019)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Rallerudåsen (352m) 29.05.2019 10:20
Grønknuten (442m) 29.05.2019 10:49
Smørkollen (527m) 29.05.2019 11:19
Bekaputthøgda (528m) 29.05.2019 11:39
Jonskollen (526m) 29.05.2019 12:02
Branntjernåsen (457m) 29.05.2019 12:35

Kjørte RV7 vestover i retning Sokna. Tok av mot Jonsrud et stykke vest for Veme kirke. Kjørte Jonsrudveien frem til bommen ved nr. 97. Parkerte her rett ved huset. OK det, men da jeg kjørte ned igjen så jeg en grei p.plass 100 meter nedi bakken.
Når jeg først tok turen til Bekaputthøgda, ville jeg ta med de andre Peakbook-toppene i området rundt dagens hovedmål. Gikk derfor skogsbilveien som går rett nordover vest for Væla. Passerte Sørsetra og gikk skogsbilveien ca. 500 videre mot nord, før jeg tok av veien mot øst og gikk opp på Rallerudåsen. Dette er en lang og smal nord-syd gående ås. Lite utsikt fra toppen på grunn av den høye skogen. Ingen varde på topp-punktet. 4.5 km hit.

Rallerudåsen
Topp-punktet på Rallerudåsen

Gikk ned igjen fra åsen mot vest og ut på vegen jeg hadde gått tidligere. Tok av på skogsbilveien som går opp til Bårnåssetra. Når vegen flatet ut, tok jeg av vegen mot nord og gikk bratt opp lia til toppen på Grønknuten. Her var det null utsikt i den frodige granskogen. Ingen varde på toppen. 6.1 km hit.

Toppen av Grønknuten midt i granskauen

Gikk rett vestover ned fra høyden til jeg kom på en skogsbilvei. Gikk denne mot syd til jeg kom til vegen jeg hadde gått på tidligere. Gikk denne mot nordvest frem til Bårnåssetra. Vest for setra begynte det en bred sti som jeg gikk videre mot vest og oppover. Der stien begynte å flate ut, tok jeg av mot nord og gikk opp på Smørkollen. Her var det litt mer åpent og jeg skimtet Norefjell mellom trærne. Grensevarde 20 meter sydvest for høyeste punkt på kollen. 7.5 km hit.

Smørkollen. Varden nærmest, topp-punktet i bakgrunnen

Gikk videre rett mot syd og ned fra Smørkollen. I bunnen krysset jeg stien jeg hadde gått på tidligere og fortsatte mot syd opp på dagens hovedmål, Bekaputthøgda. Ingen varde her heller, men fant noen steiner i nærheten, så jeg fikk bygget en liten varde. Litt utsikt fra toppen mot syd. 8.0 km hit.

Bekaputthøgda sett fra syd på Smørkollen
Bekaputthøgda

Gikk ned fra Bekaputthøgda mot vest. Plutselig åpenbarte Norefjell seg i full prakt.

Jonskollen sett fra vest på Bekaputthøgda
Norefjell sett fra vest på Bekaputthøgda

Kom ned på en traktorvei, som kom fra stien jeg hadde gått tidligere. Krysset rett over og gikk videre i vestlig retning. Dreide nord for et bløtt myrområde og opp i ei hogstflate i retning Jonskollen. I hogstflata var det flott utsikt mot Norefjell, Sørbølfjellet, Bukollen og Vikerfjell.

Sørbølfjellet med Bukollen
Vikerfjell med Eidvasskollen i forgrunnen

Fortsatte videre oppover til toppen av Jonskollen. Her oppe var det rester av et sammenrast trig.punkt. Skjønner at denne toppen ble benyttet til triangulering, for her var det virkelig fin utsikt, spesielt mot vest, hvor jeg blant annet så Norefjell og Gaustatoppen. 9.1 km hit.

Jonskollen
Utsikten vestover fra Jonskollen. Norefjell i bakgrunnen
Zoomet inn Gaustatoppen

Gikk ned fra Jonskollen i sydøstlig retning mot dagens siste topp Branntjernshøgda. Fint terreng og skog å gå i her. Støkte to tiurer. Kom på en gammel tømmervei som jeg fulgte ned til skogsbilveien vest for Røtholtjern. Tok til venstre (nordover) på vegen, passerte ei skogshytte og etter et par hundre meter tok det av en sti mot øst. Gikk denne stien nord for Røtholtjernet. Tok av fra stien mot syd et par hundre meter etter tjernet og gikk opp på Branntjernåsen. Støkte en tiur her også. Ingen varde på toppen, men samlet sammen noen steiner og fikk bygget dagens fineste varde. 10.5 km hit.

Bygde en varde på Branntjernåsen

På Branntjernshøgda var det åpen og fin furuskog. Gikk derfor åsen sydøstover og etter hvert bratt ned på stien jeg gikk nord for Røtholtjernet. Gikk stien ned på skogsbilveien, som jeg fulgte sydover forbi Fisketjern og tilbake til bilen og utgangspunktet for dagens tur. Totalt ble turen 14,9 km lang.