Mysterfjell (15.11.2018)  4

Endpoint Samme
Ascents Mysterfjell (759m) 15.11.2018

Mysterfjell

Denne torsdagen var det tid for den inneklemte toppen Mysterfjell. Klokken 10 svingte jeg inn på den nordligste grusveien på Myster og kjørte så langt inn jeg følte var fornuftig. Parkerte langs veien og passerte gårdsbruket på venstre side. Lenger inne måtte jeg krysse et gjerde for å komme ned på den andre veien, så anbefalt vei er gjennom gården og videre langs veien inn til stien starter (se retursporet). God sti opp til stølen Leiro, hvor på det går svakere sti opp Leirodalen. Jeg fulgte dalen opp til 600 moh før jeg tok meg lunsj. Deretter gikk jeg mot NV og rett mot toppen. Vel oppe var det dårlig med utsikt, så jeg ble ikke lenge.

Parkerings langs grusveien et par hundre meter fra nærmeste hus.
Ankommer Leiro, 330 moh.
Toppen av Mysterfjell, 759 moh.

For å få litt ut av turen valgte jeg å ta en annen rute ned, samt gå innom utsiktspunktet på Storfjellet (630). Vest og sørsiden av Mysterfjell er bratt, men det er en grei rute ned. På grunn av tåken tok jeg en unødvendig omvei mot nord for å komme ned en langsgående kant. (Det går helt fint å gå rett ned).

Her kom jeg meg ned til slutt. En unødvendig omvei.
For det går helt fint å komme seg ned denne veien. (se gps tracket hvor jeg svingte mot nord)
Utsikt ned mot Myster fra Storfjellet (630 moh).
Utsikt mot Leriovatnet og Stigfossen.

Deretter var det "off trail" opp på Storfjell, hvor det var flott utsikt ned til Myster. Verdt en tur innom dette punktet. Deretter var det ned igjen mot Leiro. Jeg siktet meg inn på enden av Leirovatnet og traff på stien rett før den gikk utfor langs Stigfossen. En halv time senere nådde jeg bilen, fornøyd med nok en fjelltopp og fin tur på nesten 4t 30 min.