Kutsotripis (26.05.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Sadel Kutsotripis øst (498m)
Endpoint Samme (498m)
Ascents Kutsotripis (1,080m) 26.05.2019 13:02
I grei kjøreavstand fra Rethymnon ligger Kutsotripis, med vindmølle"park" på toppen; dvs grei kjøreavstand om du ikke kjører feil og skal kompensere med en "snarvei", som vi gjorde; stikkord; grusvei med utvasking, store steiner og huller; med nød og neppe vi klarte å snu og "hinke" oss tilbake...Ikke alltid lett å avgjøre bare ved å lese kartet hvordan veistandarden er..Derimot helt OK asfaltert kjørevei opp til østskaret av Kutsotripis hvor det var stor parkeringsplass ved en (nedlagt?) taverna.
Parkering i skaret på østsiden av Kutsotripis

Herfra grusvei med god standard opp til vindmølleanlegget på toppen. Nesten vindstille på sørsiden av fjellet, og med temp. 22-24C var det varmt nok oppover. Største spenningen oppover var falk eller hauk som tok en smågnager på veien 60 meter foran oss, og noen nærgående forvokste innsekter da vi hadde en pust i bakken litt over halvveis.
Toppen, med asurblått Egeerhav bak
Panoramautsikt mot Mount Ida nordside. Legg merke til ørnen oppe til venstre

Bortsett fra vindmøllene fabelaktig utsikt der vi kunne ane lengden av hele øya, og alle de tre største fjell"kjedene" på øya var godt synlige; fra Lefka Ori i vest til Dikti Oros i øst. Mest storslått var nok utsikten rett sørover til Idi Oros med Mount Ida/Psiloritis som den høyeste, og der vi kunne tydelig se hvor vi hadde gått to dager i forveien.
Oleander, med snøkledde Lefka Ori som bakgrunnskulisse.
Utsikt øst. I det fjerne Dikti-fjellene med Spathi 2148 moh som det høyeste

Etter niste på toppen i 22 gr pluss(og en masse fluer) ned igjen, hvor vi et langt stykke kunne beundre 5-6 ørner som svevde over sørflanken til fjellet; håper ikke de blir offer for de store vindmøllerotorene!