Gulliktinden og Boazovárri (20.09.2018)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Anleggsvei fra Tjomen (580m)
Endpoint Samme (580m)
Ascents Boazovárri (953m) 20.09.2018
Gulliktinden (1,014m) 20.09.2018

Gulliktinden og Boazovárra

På jobb i Nord-Norge tok jeg og min kollega Stig fri et par dager og besøkte hytta hans i Tjomen. Mens Stig fikset litt på hytten, dro jeg opp i Tjomenfjellene for å få meg en ettermiddagstur før mørket falt på. Parkerte på ca 580 og la i vei "off trail" rett mot Gulliktinden. Fant litt sti/varder her og der, men ikke noe tydelig tegn på hvor det er mest vanlig å gå. Nådde toppen etter ca 1 time med rask gange. Her oppe blåste det kraftig og jeg ble ikke værende lenge. Jeg fant en grei rute ned på vestsiden og satte kursen rett mot toppen med det vanskelige navnet Boazovárri. Lettgått terreng og jeg kom meg raskt opp på toppen. Her blåste det om mulig enda mer og jeg fortsatte raskt videre ned mot bilen. Det begynte også å bli mørkt, så det var ingen tid å miste. Nesten nede ved anleggsveien snublet jeg over en sti som sannsynligvis går mot Gulliktinden. Denne endte opp ved en større parkeringsplass litt oven for der jeg parkerte, så dette er nok det beste stedet å starte turen. Vel ned ved bilen klokken 2000 var det nå blitt helt mørkt, og det var bare å kjøre ned igjen til grillpølser og pils.

Parkering langs anleggsveien.
Satte kursen rett mot Gulliktinden.
Utsikt ut Tjomen fra toppen av Gulliktinden, 1014 moh
Toppen av Boazovárri, 953 moh. Begynt å bli mørkt nå.