Almåsen (25.05.2019)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Trangsrudbråten/Paulsevegen (313m)
Ascents Almåsen (361m) 25.05.2019 15:52

Ettermiddagstur til Almåsen som tilhører pf +50 i Nes kommune. Ligger nordøst i Nes på grensen mot Sør-Odal.
Lettgått hele veien i ganske åpent skogsterreng. Stien følger kommunegrensen like etter Lothola men går noe vest for toppen. Jeg fulgte stien et lite stykke forbi i håp om at den svingte oppom selve toppen, men det gjorde den ikke. Gikk derfor tilbake langs stien og tok av til høyre omtrent på høyde med med toppen og bushet ca 200 m rett mot toppen. Ingen merking på toppen (satt opp en pinne) og heller ingen utsikt, men likevel ikke vanskelig å se hva som er toppunktet. Best utsikt var det faktisk der jeg parkerte bilen. Gikk litt feil retning ned fra toppen, som føltes naturlig forhold til fallet i terrenget og åpenheten mellom trærne. Det skal komme inn en sti fra Sør-Odal siden men jeg la ikke merke til den. Tilbake til stien og fulgte samme vei tilbake.

Parkering ved Trangrudbråten der Paulsen vegen fortsetter ned mot venstre. Stien starter inn i skogen mot høyre.

Tydelig skiltet.

Like etter stistart deler stien seg. Her følges blåmerket sti oppover til venstre

Ca halvveis passerte jeg et tidligere hogstfelt. Her var det skiltet med Lorthola, en gammel husmannsplass.

Informasjonstavle om Lorthola/Gullhaug.

Toppunktet ligger rett bak de to trærne.

Toppen sett fra motsatt side. Har satt opp en morken pinne for å markere.