Hjortåsen (25.05.2019)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Ervikane friområde parkering (15m)
Ascents Hjortåsen N (208m) 25.05.2019 11:48
Start date 25.05.2019 10:44
End date 25.05.2019 12:44

Etter oppvarming med Bjørnen (Bjørnaåsen) stod Hjorten for tur.
Parkerte ved tilrettelagt parkering for Ervikane friluftsområde. Der stod det også en tavle med kart. Hadde egentlig planlagt å gå ned til Ervikane og følge rute gjennom myrene de tok ut jord til det som nå er Kongshaug Musikkgymnas. Der har jeg gått for en del år siden og jeg minnest at det var vått og bløtt. En sti/skogsvei startet like ved tavlen, og iht kartet ville den ende opp der min planlagte sti kom ut på en grusvei. Kjapp replanlegging.

Nå var det noen bløte partier langs denne stien også. Men kom opp i greit terreng også.
Der grusveien slutter og asfalten starter fulgte jeg sti oppover skaret som tilsynelatende deler Strøno i to, og på toppen fulgte jeg en sti mot Hjortåsen. Delvis gjengrodd skogsvei. Da skogsveien begynte å gå nedover tok en sti til venstre opp mot toppen. Denne gikk egentlig til sørlige toppen, men det gikk en avstikker langs toppunktet mot den nordlige toppen, og den fulgte jeg.
For å komme til riktig topp måtte jeg forlate stien og følge noen tråkk, men selvsagt fant jeg en sti ned igjen. Den startet fra hytten der telemasten står og jeg kom meg så opp på utsiktstoppen Hjortåsen hvor det var postkasse, termometer og laget en benk man kunne sitte på og skue utover Korsfjorden. Inntok lunsj.

Fulgte det som vel er hovedstien ned igjen. Den var skiltet. Men jeg synes nok at den stien jeg valgte opp var lettere å gå enn denne skiltete.
Endte opp i skaret og hadde valget om å følge samme vei tilbake til bilen. Men jeg ønsket heller å holde meg i terrenget enn å gå på grusvei. Så jeg krysset skaret og fortsatte opp på den andre siden. Det så ut som en sti, men var nok et tråkk. Kom ganske fort til noen brunstgroper, og de var vel ikke laget av mennesker!

Litt tråkk her og litt tråkk der. Til slutt kom jeg i et terreng det ikke var noen tråkk å følge, men jeg fikk nå forsert det og kom ned i en begrodd skogsvei. Den endte til slutt opp der jeg hadde parkert bilen.

Alt i alt en bedre tur enn dagens første.