Himmeltinden, Veggen og Haveren (23.05.2019)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Fehammaren (826m) 23.05.2019 13:12
Stormyrvegen (5m) 23.05.2019 11:27
Bø parkeringslomme (15m) 23.05.2019 21:00

Himmeltinden - 4t 49 min - 8,3 km - 986 høydemeter
I dag ble turmålet Himmeltinden, Vestvågøyas høyeste. Heldigvis var formen bedre enn gårsdagen. De første 200 høydemeterne var forholdsvis slakke, mens det derfra bratnet mer til. Det gikk forholdsvis greit å gå oppover, og vi tok første pause på rundt 620 høydemeter. Når vi kom oppover måtte vi litt over snø, men det var helt uproblematisk. Fortoppen var veldig fin med varde. Selve toppen var litt kjedeligere og det var en del søppel der. Vi satt lenge på fortoppen før vi gikk ned igjen. Vi fikk tidlig noe snø vi kunne gli på, og til Hans Thorvalds store glede datt jeg rett på rumpa og akte nedover. Litt lenger nede kunne vi følge en lengre snørenne. Tror vi til sammen kunne kjøre på snøen i underkant av 400 høydemeter. Svært effektivt og morsomt. Utsikten fra denne turen var veldig flott. Spesielt ned mot Hauklandstranda og Uttakleiv. Det var også veldig morsomt å se på fjellene i området. Vi begynner å ha vært på en del av de nå.

Hans Thorvald med Mannen og Veggen i bakgrunnen
Flott utsikt mot Hauklandstranda
Himmeltinden
Utsikt fra fortoppen
Utsikt mot blant annet Mannen og Veggen
Effektiv og artig snørenne

Veggen - 2t 49 min - 2,8 km - 532 høydemeter

Hans Thorvald med Himmeltinden i bakgrunnen

Etter turen på Himmeltinden spiste vi spekemat på Hauklandstranda. Vi kjørte så videre til Uttakleiv, hvor vi fulgte et fin sti oppover til Veggen. Ruta var bratt, men ga flott utsikt. Nydelig utsikt fikk vi også fra toppen. Vi var heldige og fant le, og vi satt på toppen i over 1 time.

Flott utsikt mot Hauklandstranda
Fra toppen av Veggen. Vi ser blant annet Offersøykammen og Skottinden i bakgrunnen

Haveren - 3t 25 min - 7,9 km - 788 høydemeter
Kl. 21.00 la vi i vei på nok en tur. Stien var ikke så godt synlig på flatmarken bort til vannet. Derfra ble den tidvis mer tydelig, men stien var ikke så godt vedlikeholdt. Da vi derimot kom opp til 250 høydemeter ble den gradvis bedre, og fin å følge til hvertfall 700 høydemeter. Den siste biten opp til toppen var noe luftig. Veldig artig. Ellers hadde vi flott solnedgang, men tidvis litt for mye vind. Vi valgte å gå litt utenom sti deler av veien ned for å kunne utnytte et par snørenner. Dette ble dagens siste tur. Det har vært en strålende Lofotferie.

Ved Bøvatnet
Hans Thorvald med toppen i bakgrunnen