Søre Sætretind (19.05.2019)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Start point Dalegjerdet p-lomme (285m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Søre Sætretind (1,358m) 19.05.2019
Visits of other PBEs Dalegjerdet p-lomme (285m) 19.05.2019

Nok en dag med strålende vær & mye solskinn :)
Skitur fra ca 750 moh i Fladalen. Bratt vandring med isøks/stegjern på passe fuktig snø/is opp flanken til salen. Litt vårfuktig mose og vannsildring i omgåelsen av 4-metershammeren gjorde at vi sikret litt på et par plasser.
En nydelig topp & fantastisk utsikt :)
Vi tok en rappell ned 4-metershammeren og fulgte sporene våre ned til skiene som vi forlot på flate breen nedenfor.
Varm dag og litt for lite drikke gjorde at vi droppet Nordre Sætretind i dag.
Men vi var jo der i går... ;-)

Søre Sætretind. Foto ble tatt i går fra Nordre Sætretind, og den naturlige ruta opp fra breen til salen vises godt på bildet.
Gunn er vel oppe i salen. Nordre Sætretind i bakgrunnen.
Hjørundfjorden og mange vakre tinder sett fra toppen. Store-Standal nede ved fjorden og Trandal på andre siden.

Sunnmørsalpene..

Written by janyga 21.05.2019 22:01

..på sitt beste dette, Johan! Jeg husker Søre Sætretinden som en nokså nifs topp. Klyvde firemetershammeren, som nok var noe på kanten. Løst og småguffent opp/ned der. Sætretindturen høyt oppe på favorittlisten for min del. Fantastiske fjell!!

Sv: Sunnmørsalpene..

Written by JoSo 21.05.2019 22:50

Ja, jeg leste din rapport fra ditt besøk til dette flotte fjellet i 1994, Jan Arne. Tøft gjort å klyve både opp og ned 4-metershammeren alene og usikret synes jeg. Det finnes nok flere varianter av omgåelse av dette punktet, selv om det kan være vrient å få oversikt nedenfra. Sånn er det jo nesten alltid på steder som dette..

Vårt valg var forøvrig helt sikkert ikke den mest optimale varianten..

Men både oversiktlig og sikkert med en rappell ned igjen fra toppen av hammeren da :)

Fineste delen av Kolåshalvøy

Written by Øyvindbr 21.05.2019 09:31

Jeg liker best Rånahalvøya, men det er noe med dette brerike området nær kongen av Sunnmørsalpene (selv om jeg synes Smørskredtinden er mer konge enn det Kolåstinden er). Og på Søre Sætretind fikk dere vel være i ensom majestet og nyte den svært nasjonalromantiske utsikten...:)

Sv: Fineste delen av Kolåshal

Written by JoSo 21.05.2019 09:57

Ja Øyvind, her fikk vi være alene i et av de mange fine områdene Sunnmøre kan by på.. Kun en enslig skiløper var å se i Fladalen - på vei til nabotoppen Nordre :) Og en herlig bonus med så nydelig vær!