17 mai-tur til Steindalsnosi (17.05.2019)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Store Steindalsnosi (2,025m) 17.05.2019 09:03

Etter å ha prøvd og feilet noen tidligere år, greide vi endelig å rømme til fjells for å feire nasjonaldagen denne gangen. Værmeldinga var helt upåklagelig, så det var bare å sikte seg inn på fjellområdet som fortsatt kunne tilby rimelig greie skiforhold. Tok en telefon opp til Turtagrø og ble anbefalt Steindalsnosi hvor man (i motsetning til de fleste populære turene rundt Turtagrø) kunne starte med ski fra bilen. Det passet bra, verken jeg eller Marie hadde besøkt toppen før. Lets go!

Tilbrakte de fire første timene av 17 mai i bilen med radiosending fra feiringen landet rundt. Ganske trivelig i grunn! Rundt kl 12 spente vi på oss skia ved Gjuvvatnet , ca. 1250 moh. Herfra ventet ca. 750 høydemeter til toppen.

Artig å møte blide folk i fjellet med flagget i sekken. Slushy og fine forhold hele vegen, men ikke heldigvis ikke bløtt. God temperatur og nesten vindstille helt opp til bratthenget mot slutten. I det vi bikket over kanten av dette så fikk vi den kraftige østavinden midt i fleisen. Det blei derfor ikke den helt store nytelsen på toppunktet.

Nedkjøringen var en fryd. Trakk oss langt ut på siden for å kjøre klar av alle sporene, og kunne nyte (hvertfall stedvis) perfekt vårslush.

Etter turen kjørte vi ned til Turtagrø, slo opp teltet, pumpet oss stolene våre og fant fram Prosecoen. Nå var det bare å lene seg tilbake og vente på 3-rettersmiddagen som ventet utpå kvelden.

På vei mot bratthenget i 1900 meters høyde. Perfekte sløshforhold.