Vengstadhatten (Steinkjer 39/40) (19.05.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Nordsjøen (250m)
Ascents Vengstadhatten (525m) 19.05.2019

Fra bestigningen av Haugrossåsen fortsatte jeg fra Vesterdalen til Guin og ned til E6 N, og passerte Kvam og fortsatte til skilt Borgan 2 . Kjørte to km inn til Borgan, og fortsatte videre etter bomvei for Nordsjøvegen/Åsanvegen/ Ryggadalsvegen. Kr 50 i avgift. Etter fem km på bomvegen var det ganske mye snø i en bratt bakke ned mot Nordsjøen, som ikke passet med sommerdekk. Parkerte her og begynte vandringen mot Vengstadhatten. Det var mye opp og ned her med mange småhatter. På toppen er det en kjempestor varde som er skikkelig bygd. Ny trimboks fra 2019 inne i varden. På returen valgte jeg å gå ned direkte til en traktorvei og videre etter bilveien langs Nordsjøen. Når snøen på veien forsvinner om noen dager anbefales det å starte der jeg kom ned til veien. Det vil korte inn turen med ca tre km. Jeg passerte utleiehytta til By Brug A/S, Nordsjøstua. Denne leies ut via Inatur. Det er plass til 10 stk i hytta, og det koster 750 pr døgn inkl. båt og fiskekort. Dette var nest siste topp i Steinkjer.

Her var det sikkert liv og røre i gamle dager.
Jeg valgte veien mot Nordsjøstua
Litt for mye snø for sommerdekk
Ei lita tjønn med den store varden på Vengstadhatten bak
Stor varde på toppen av Vengstadhatten
En liten rolig bekk på returen mot Nordsjøvegen
Utleiehytta Nordsjøstua. (By Brug A/S)