Værøy, Volandstinden og Nesfjellet (19.05.2019)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Valttinden (148m) 19.05.2019 03:42
Volandstinden p-lomme (10m) 19.05.2019 21:25

Valtinden og Storfjellet - 2t 12 min - 3,7 km - 196 høydemeter

Soloppgang

Jeg våknet i halv tretiden. Det blåste godt, og teltet blafret skikkelig og lagde mye lyd. Hans Thorvald slet med å få sove, så vi ble enige om en tur. Kl. 03.10 startet vi. Vi fikk med oss en flott soloppgang. Første toppen vi besteg var Valttinden. Vi gikk litt hit og dit for å finne en egnet vei opp. På vei ned fant vi derimot en sti, og fikk klatret ned ved hjelp av tau og bolter. Så opprettet vi en ny topp før vi gikk opp til Storfjellet. Der valgte Hans Thorvald og jeg to ulike veier opp til toppen. Min vei var kronglete, med en del bratte partier. Angret veldig på at jeg ikke hadde fulgt etter Hans Thorvald som hadde funnet en sti langs ryggen (sørøstlig retning). Fulgte Hans Thorvalds veg ned igjen. Vi merket noe vind da vi gikk, men den var forholdsvis varm. Da vi kom tilbake til teltet var det kraftige kast som vi merket godt i teltveggene. Vi klarte heldigvis å få oss litt mer søvn på morgenkvisten.

Hans Thorvald på Valtinden. Utsikt mot Værøys høyeste topp
På vei ned fra Valttinden
Bolter og tau opp til Valttinden

Svinkammen - 1t 26 min - 2,4 km - 126 høydemeter

Hans Thorvald ser ut over Værøy

Vi tok en tur til på Værøy før fergen tilbake til Moskenes. Vi fulgte en tilnærmet sti opp til Svinkammen. Det fikk vi veldig flott utsikt over Værøy. Deretter gikk vi videre og opprettet Sålbotstinden. Videre tenkte vi oss på Klammertinden, men vi fant ingen egnet vei opp + at det ikke var så lang tid før fergen gikk.

Mye måker på Værøy. Her er noen fremtidige.
Utsikt mot Håen
Sålbotstinden
Svinkammen og Klammertinden

Volandstinden og Nesfjellet - 3 t 27 min - 7 km - 671 høydemeter

På Geitøya rundt kl. 01.00

Rundt halv ti gikk Hans Thorvald og jeg avgårde på nok en tur. Volandstinden var målet, og vi kunne følge en noe våt sti helt til topps. Veldig flott utsikt i det fine senkveldsværet. Vi bestemte oss for å gå på Nesfjellet i tillegg. Her måtte vi gå i terrenget. På vei ned fant vi ei snørenne som vi kunne utnytte. Både effektivt og artig å kjøre nedover snøen. Da vi nærmet oss teltet igjen, var himmelen helt magisk. Jeg fikk med meg Hans Thorvald ut på Geitøya hvor vi fikk et fantastisk skue. På vei tilbake hadde det blitt mer vann, og øya som vi kunne gå tørrskodd til, måtte vi vasse fra. Det var kaldt. Alt i alt en lang tur dag - men også en minnerik èn.

På vei oppover
Geitedalsvatnet
En litt lavere topp nordvest for Volandstinden
På topplatået - Volandstinden
Hans Thorvald på Volandstinden
Volandstinden
Varden på toppen nordvest for Volandstinden