Haugrossåsen (Steinkjer 38/40) (19.05.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Vesterdalen gård (162m)
Ascents Haugrossåsen (540m) 19.05.2019

Kjørte fra Fv 17 fra Vellamelen og inn mot Dalbygda etter Dalbygdvegen. Jeg parkerte ved innkjøringa til Vesterdalen gård. Jeg snakket med en ung traktorkjører og han sa at det gikk en vei opp i fjellet gjennom gården. Ti på topp Steinkjer har en post inne i Giltmarka, men de parkerer lenger ned mot Vesterdalvatnet, og unngår med dette å gå rett gjennom gården. En kilometer av den bratte fjellveien er bilvei med grus, men anbefales ikke for biler. Etter grusveien fortsetter det en gammel vei, Giltmarkveien, som var ferdigbygd i 1943. Den var beregnet for hest med vogn og slede. På toppen av stigningen er det et skilt med Pipmunnet. Her var det piperøykpause med karvet blad tobakk fra J.L Tiedemann som gjaldt. Jeg fortsatte opp til Stygghaugen og Johaugen og gikk innom ei skogskoie som sto åpen nord for Johaugen. Lettgått terreng innover myrene mot Haugrossåsen. Jeg gikk innom Dalengtjønna. På tur derfra måtte jeg gå gjennom Helvetet før jeg kom til toppen av Haugrossåsen. Helvetet er et navn som går igjen over hele Norge. På toppen av fjellet er det et trigpunkt, men ingen varde. Det er merket vinterløype fra Haugrossåsen til Vesterdalen, og det er god skilting til diverse steder i området.
Jeg gikk en mer direkte rute tilbake.

Info om Giltmarkveien
Info om stedene langs Giltmarkveien
Her var det røykpause med pipe i gamle dager