Solliknuden og Grønhaug (17.05.2019)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Grønhaug (631m) 17.05.2019
Solliknuden (620m) 17.05.2019
Visits of other PBEs Solliknuden p-lomme (125m) 17.05.2019

Var ikke så gira på å sitte og skrive eksamen på nasjonaldagen, så ble tur isteden. Valget falt på en rundtur til Solliknuden, høyeste topp i Sokndal kommune og Grønhaug som er den toppen med høyest pf i Lund kommune.
Kjørte til Lundheim folkehøgskole og parkerte i ei lomme 200 meter oppover grusveien. Så i ettertid at det vanligste var å parkere nede ved skiltet, fikk dermed stå helt aleine. Starta å rusle oppover grusveien halv 10 ish. Ble etter hvert sti og her var det skilta og godt markert med rød maling, noe det også var hele turen. Skilt i hvert kryss og tett rødmaling!
Som turunderholdning fikk jeg i dag korpsmusikk og antydning til tale overaskende lenge oppover stien.
Litt myrete innover, men heldigvis ikke altfor vått. Gikk veldig fint med joggesko. Så også flere spor etter tidligere skogbranner her. Fikk etter hvert berg under skoa og vinden økte markant da trærne forsvant. Oppe på toppen var det meldt 10 m/s og det føltes det også ut som. Fant le i ei god grop med varm lyng og tok ei lunsjpause før jeg fortsatte på stien i retning Grønhaug. Møtte på en trivelig kar bortover her som også hadde Solliknuden som mål i dag. Etter Ørnetjørn hadde skogbrannen stått på vesentlig mer sammenlignet med det jeg så tidligere. Her var det store områder som var svidd av og du kunne fremdeles kjenne lukta.
Kom meg greit opp på Grønhaug, men var såpass mye vind her med dårlige plasser for le så valgte å fortsette et lite stykke på vei ned før jeg tok en ny matpause i sola. Etter det var det bare å fortsette turen på gode stier ned til bilen.

God granskog første delen
Godt merke hele veien og skilt i hvert kryss