Ringstind og Stølsmardalstind (15.05.2019)  6

Store Ringstinden (2,124m) 15.05.2019
Stølsmaradalstinden (2,026m) 15.05.2019
Visits of other PBEs Ringselvi p-lommer (1,000m) 15.05.2019
En onsdag midt i mai. Litt nedenfor Store Ringstind mot Austanbotntinden.

En onsdag midt i mai

Pappa hadde overtalt meg til å ta fri fra skolen i dag, og det skulle bli den siste skituren på veldig lenge. Jeg blei vekt klokka fire på natta, men kunne heldigvis legge meg til å sove i bilen mens pappa og Jørn skravla til fjells. Oppi fjellet, tidlig på morran, møtte vi Alexander og den morsomme hunden Ronja. Det var den første hunden jeg har møtt med solbriller.

Litt trøtt ved bilen.
Innover den fine Ringsdalen.

Lite snø og inn i isbreen

I starten måtte vi bære skia ganske mye. Jeg å pappa prøvde å ta de på, men vi måtte gi opp ganske snart, men litt lenger inne kunne vi ta de på og gå på de. Etter en time kom vi til en isbre. Der var det et stort hull inn i isen. Pappa sa vi måtte stikke ned å sjekke ut. Så vi gjorde det. Jeg slo ned noen superstore istapper med staven, og så gikk vi inn i hula. Vi kom mer enn 50 meter innover og enda kunne vi gått lenger. Det var ganske kult. Jeg har aldri vært inni en ibsre før. I taket hange det store steiner som hadde frysi fast. Heldigvis datt de ikke i hodet på oss.

Utenfor ishulen.
Ut av ishulen
Langt inne i ishulen.

Store Ringstind

Etterpå gikk vi opp en veldig bratt slitsom bakke til breen, og etter mange bakker og noen pauser var vi på den første toppen. Store Ringstind. Jeg så rett bort på Austabottinden og koste meg med en fantaboks. Det blåste litt kaldt der oppe, men det var veldig fint. På vei ned, fortalte de andre om en mann som hadde kjørt på ski fra der vi stod og rett utfor stupet med fallskjerm. Huttetu!

Nesten på Ringstind med Stølsmardaltinden bak
Litt fantareklame. Vil dere kjøpe Colacompany?

Midtre Ringstind

Neste toppen så veldig bratt ut. Så den grudde jeg meg litt for. Det var en veldig lang bakke og oppe i en snøstripe formet som en S blei det veldig hardt. Da måtte jeg og pappa ta på stegjerna. De andre hadde gjort det for lenge siden og gikk i forveien. Snart var vi oppe på topp nr. 2. Litt mer godteri og så veldig forsiktig ned den bratte bakken. Den var veldig bratt!

På Midtre Ringstind
På vei ned fra Midtre

Stølsmardalstind

Til slutt gikk vi rundt den Midtre Ringstind og inn på baksida for å komme til den siste toppen som heter Stølsmaradalstind. Vi passerte en fin snøbakkerenne, men vi hadde lovet mamma å ikke gå opp der, så vi gikk rundt. Når vi kom uti sola her, så var det så varmt som i Sahara. Alle sammen klaget på det samme og akket og uffet seg over varmen. Det var helt grusomt, men opp måtte vi. Det blei en lang svettebakke, men på toppen blåste det ingenting. Så vi satt lenge og jeg og Jørn tok noen tullebilder. De andre hadde satt sekkene sine ned, mens vi hadde med oss godteri og drikke. Kanskje de var litt misunnelige?

Gjennom Ringsskar mot sistetoppen.
Jeg og Jørn tuller litt.
På sistetoppen.

Hjem igjen

Så måtte vi bare komme oss hjem. Det gikk ganske mye fortere, men på slutten var det litt ekkelt med noen bittesmø snøskred. Pappa og Alexander blei tatt litt. Nede i dalen møtte vi en liten mann med krøllete hår som så hyggelig og morsom ut. Han hadde kjørt på ski ned en stupbratt renne der vi hadde sett på mange snøskred på morgenen. Han så veldig tøff ut. Jeg har ikke lyst til å gå på sånne plasser.
Det var utrolig deilig å komme til bilen. Både jeg og pappa var ganske slitne. Vi satt på asfalten og slappet av mens vi grillet pølser. Det smakte godt. Hunden Ronja fikk også en pølse, og det hun likte aller best var smøret som vi hadde stek pølsene i.
Etterpå kjørte vi til Årdal og kjøpte is, og så hjem, med litt sånn solstikk i hodene våre.

Fine turvenner
Nesten ferdig. Jeg later som jeg ikke er sliten. Men det er jeg.
Tre nye topper i boks. Jippi.

Jeg og pappa på Midtre Ringstind Foto: Jørn Ask.

Flere bilder

Missing title

Written by Vemund 01.11.2019 14:08

Dette hørtes da lekende lett ut! Tusen takk!

Fantastisk!

Written by Dryasanne 21.07.2019 20:43

Blir helt matt av beundring av dine prestasjoner! Kremen av norsk natur presentert av kremen av norsk ungdom med krembilder av Norske høyfjell. Blir så inspirert av dine historier!!

Flotte bilder, tøff ungdom :-

Written by johanne 11.07.2019 20:59

Såååå flotte bilder! Fikk lyst til å besøke Store Ringstinden igjen :-) Og må si jeg stadig vekk blir imponert over Linn Therese prestasjoner :-) :-) :-)