Håtinden, Rambergfjellet, Slåttfjellet og Breidtinden (15.05.2019)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Håtinden (649m) 15.05.2019 13:01
Falktinden (162m) 15.05.2019 15:12
Rambergfjellet (182m) 15.05.2019 15:21
Slåttfjellet (270m) 15.05.2019 16:21
Ramntinden (363m) 15.05.2019 18:38
Breidtinden (501m) 15.05.2019 18:57
Visits of other PBEs Eddishaugan P-lomme (55m) 15.05.2019
Torvdalhalsen P-plass (55m) 15.05.2019

I dag hadde vi ikke andre planer enn å kjøre lenger ut i Lofoten, og derfra ta turer underveis. Vi var usikre på snøforhold i høyden og vurderte underveis hvilke topper som kunne være egnet. Første tur ble Håtinden.

Håtinden - 2t 40 min - 4,6 km - 649 høydemeter

Vi fulgte veien et lite stykke, før det tok av en sti merket med brøytestikker. Denne turen valgte vi å følge til ca 200 høydemeter der vi fortsatte i terrenget. Noe bratt, men stort sett fint å gå. Etter hvert kom vi til med steinpartier med stor og fast ur. Litt høyere oppe var uren noe løsere. Vi møtte også på snøen, men den var kram og stort sett grei å gå på. Utsikten fra toppen var fin.

Håtinden
Hans Thorvald med Håtinden i bakgrunnen
En del snø på toppen
Hans Thorvald ved varden på toppen

Rambergfjellet - 54 min - 2,8 km - 178 høydemeter

Andre tur ble Rambergfjellet. En flott tur med sti fra parkeringslommen. Vi fikk fint vær på turen, så vi satt en stund på toppen og nøt utsikten.

Rambergfjellet
Utsikt mot Jellvolltinden

Slåttfjellet - 45 min - 1,6 km - 219 høydemeter

Også denne turen hadde en fin sti å følge. Veldig effektive høydemetere og flott utsikt.

Hans Thorvald på topplatået

Breidtinden - 2 t 16 m - 4,4 km - 583 høydemeter

Vi parkerte ved Einangen og fulgte stien. Først gikk vi over Ramntinden, deretter i Durmålsskaret før vi gikk oppover til Breidtinden. Fra toppen kunne vi se Ureberget som vi var på i høst, og langs hele turen hadde vi også godt skue til Steintinden der vi også var i høst. Flott utsikt på toppen.

På Ramntinden
Durmålsskaret

Når vi var nede i Durmålsskaret fant jeg ut at jeg manglet luen min, og jeg var sikker på at den lå igjen på toppen av Breidtinden. Hans Thorvald ville ikke la meg gå alene til toppen å hente den, så han slengte fra seg sekken og tok et skikkelig motbakkedrag mot toppen. Jeg gikk etter i et noe mer behagelig tempo. Jeg rakk ikke å komme opp til toppen igjen før Hans Thorvald ropte og sa at det ikke lå igjen noen lue på toppen. Vi så etter lua på vei nedover, og 20-30 meter fra der vi snudde lå lua. Ble noen veldig flotte turer i dag, og det er riktig flott å være på tur med en kjernekar som Hans Thorvald.

Hans Thorvald roper fra toppen at han ikke kunne finne noen lue
Der lå lua
Flott utsikt på vei ned til bilen