Tjeldbergtinden, Ørnhaugen og Søråsen (14.05.2019)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Tjeldbergtinden (367m) 14.05.2019 16:12
Ørnhaugen S2 (113m) 14.05.2019 17:16
Ørnhaugen S1 (117m) 14.05.2019 17:22
Ørnhaugen (136m) 14.05.2019 17:27
Søråsen (124m) 14.05.2019 18:45
Visits of other PBEs Osan p-lomme (20m) 14.05.2019 15:28

I dag dro Hans Thorvald og jeg i retning Lofoten. Været var ikke det beste, så første stopp ble biblioteket i Svolvær hvor vi spilte noen spill. Været ble noe bedre, men ikke tipp topp. Vi valgte å legge første tur til Tjeldbergtinden. Vi valgte joggesko som fottøy, og vi holdt oss nesten tørre. Det var noen snøpartiet og en del våte partier. Det flotte var at det enkelte steder var lagt ut planker. Selve turen var veldig fin. Godt tilrettelagt sti, også med tau på en bratt stigning rett før toppen. Ellers var det veldig flott utsikt, både til Svolvær og Vågakallen. Vi stoppet ved bilen da vi kom ned, drakk litt vann og satte kursen for neste topp. Ørnhaugen hadde ingen tilrettelagt sti, så vi gikk i terrenget. Utsikten var også fin herfra, spesielt til Tjeldbergtinden og Svolvær. Veien ned fra toppen ble litt kjedelig. Vi gikk ned for tidlig og kom til et for bratt parti. Dette medførte at vi måtte opp igjen noen høydemeter. Det ble også noen våte partier mot slutten av denne turen. Denne turen tok 2t og 34 min, var på 5,2 km og 465 høydemeter.

Stien var fint tilrettelagt med planker
Flott utsikt mot Svolvær
Tjeldbergtinden
På toppen av Tjeldbergtinden
Utsikt mot Svolvær
Utsikt mot Vågakallen
Hans Thorvald på Ørnhaugen S2

Det ble en liten topp/tur til. Turen til Søråsen brukte vi en halvtime på. Den var på 1,4 km og 97 høydemeter. Gikk uten sti det meste av turen oppover. Fulgte stien tilbake. Vi fant også teltplass på denne turen, så her overnatter vi i natt.

På toppen av Søråsen. Vågakallen i bakgrunnen.