Trollabotshaugen og Raudnipa fra Øvre Skulstad (13.05.2019)

Written by samasplund (Sam Asplund) GSM

Ascents Trollabotshaugen (678m) 13.05.2019 12:57
Raudnipa (711m) 13.05.2019 13:23

Med OJ. Har ventet i noen uker på godt värvindu for denne og idag var dagen. Kjörte opp til Øvre Skulstad. Som vanlig var det fullt på parkeringen, men fant heldigvis en plass til bilen allikevel. Gikk opp til Holmevatnet langs sti og fortsatte litt langs vannet på sti til jeg fölte at det var på tide å ta av. Visste fra sørsiden av vannet at dette kunde bli en tur med mye opp og ned og det ble det også. Det går dype renner i nord-sörlig retning her og det er også massevis med små hauger overalt. Så kupert, men ikke vanskelig å komme frem. Dog må en påregne litt lenger distanse enn luftlinjen.

Fint oppe på Trollabotshaugen, når jeg vel kom frem. Slurvet litt med å se på kartet og trodde jeg var på vei opp mot Raudnipa, men det var toppen för toppen. Så ble litt unödvendelig mye opp og ned igjen. Så etterhvert en varde på Raudnipa og herfra var det faktisk vardet sti. Förstemann på toppen idag i fölge boken. Fin utsikt åt alle håll. Ekstra fint ned mot Vaksdal og inn i Veafjorden og mot Bruviknipa. Gikk litt forbi toppunktet og fant en veldig fin utsiktspunkt til nisten.

Tenkte spare litt tid på å ta den vardede stien ned igjen og den var rask... men gikk ikke til Holmavatnet uten til Raudvatnet og det å ta seg derfra til og langs med Holmavatnet var mye opp og ned og rundt og ikke noe jeg vil anbefale noen. Dog kan det fint väre verdt å pröve ut den vardede stien som kanskje er den som beskrives i Opptur Hordaland med start fra Samnangersiden litt vestfor Ådland?

Fra utsiktspunkt litt nord for Raudnipa mot Rispingen (Osterøy), Veafjorden og Vaksdal
Rödt fjell. Ikke rapakivigranitt, men nok til å gi litt hjemlengsel.