Kariengskulen (Namdalseid 38/59) (12.05.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Altvatnet (82m)
Ascents Kariengskulen (379m) 12.05.2019

Fra FV17 ved Sjøåsen fulgte jeg FV 766 mot Tøtdal. Ved Altevatnet parkerte jeg ved en stor hytteparkering ved utløpet av vannet.På motsatt side av veien går det bomvei til Sandvatnet, utgangspunkt for bestigning av Beingårdsheia, høyest i Flatanger. Gikk over ei bru over utløpsbekken. Fulgte en traktorvei på vestsiden av vannet. Fortsatte mot nordsiden av vannet og gikk ganske bratt opp i skogen mot tregrensa. Passerte Skardberget i fint terreng mot toppen av Kariengskulen. Vestsiden av dette fjellpartiet har loddrette stup, men det er kanskje mulig å klatre/klyve opp i skarene som skiller stupene. Jeg passerte et lite tjern før oppstigningen til selve toppen. Trigpunktet på toppen er oppgitt til 379,2 moh, men det er en liten høyde ti meter sør for trigpunktet som er oppgitt til 380 moh. Kartverket har følgende info om trigpunktet: CA. 10 M NORD FOR HØYESTE PUNKT. På toppen er det en trimtang for trimopplegget "Trimnett V" for Namdalseid IL.
Returnerte tilbake nesten samme vei som opp.

Fin bru over utløpet av Altvatnet
Utsikt fra Altvatnet mot Damhaugen og Vasshaugen
Loddrette stup på vestsiden av Kariengskulen
Et lite tjern før Kariengskulen i bakgrunnen
Trimtang i trimopplegget "Trimnett V" i Namdalseid IL ved varden på Kariengskulen