Repparåsen og Ådnanipa (03.03.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Stølsvegen, Arna (100m)
Endpoint Samme (100m)
Ascents Repparåsen (609m) 03.03.2012
Storhaugen (567m) 03.03.2012
Ådnanipa (456m) 03.03.2012
Åsheimsvarden (459m) 03.03.2012

REPPARÅSEN OG ÅDNANIPA

På vei mot Mjølfjell for å sjekke snølasten på hyttetaket stoppet vi i Arna. Det var fint turvær denne lørdagen, og vi fant ut at det var bedre å gå tur enn å sitte i bilen denne formiddagen. Vi parkerte i et boligfelt like under turveien opp mot fjellet, se GPS spor. Start ca. kl 10 på ca 100 moh. Fulgte skogsveien oppover, og tok den bratte snarveien opp gjennom granskogen til 300 moh. Fortsatte på steinete vei opp til et lite skar 400 moh. Her er det et stidele mot Ådnanipa og Tunesfjellet. Det er og mulig å fortsette nedover til Tunes ved Sørfjorden. Vi gikk først til
REPPARÅSEN
Fulgte godt synlig sti i fint, åpent turreng uten annen vegetasjon enn lyng og einer, først sørover og senere østover Tunesfjellet oppover mot toppen. Underveis nydelig utsikt utover Arna, Åsane og Osterøy med bl.a. toppene Veten i Åsane, Høgstefjellet, Ulriksmassivet med Grønetua og Storenuvarden langt under oss. På vei oppover gikk det endel opp og ned gjennom små dalsøkk før vi kom opp på en topp litt vest for den som er merket med koordinater. Over denne vestlige toppen går der et gammelt, lavt steingjerde. Vi målte høyden her til nøyaktig samme som på koordinatpunktet. Utsikten er minst like bra, men forskjellig fra på toppen lenger øst. Vi synes godt denne toppen kan benevnes som hovedtoppen på Repparåsen. GPS Repparåsen Vest: 0307839 6701854.
Koordinattoppen ligger bare noen få hm ned, på akkurat samme høyde på våre to GPS-er og 50 m lenger øst. GPS 0307943 6701907. Dette er bare en liten kul i landskapet uten noen varde eller annen form for markering. Fin utsikt her også, spesielt østover Sørfjorden og mot Osterøy med Bruviknipa.

Astrid på koordinat-toppen, Repparåsen. Utsikt nordover
Den vestlige toppen på Repparåsen. Utsikt nordover
Utsikt østover Sørfjorden fra Repparåsen. Osterøy med Bruviknipa til venstre

På tilbaketuren fant vi en bedre sti og trasé litt lenger mot sør som ikke gikk så mye opp og ned som på turen oppover. Vel nede i stidelet fortsatte vi nordvestover til

ÅDNANIPA
Denne lå bare ca 600 m og 60 hm fra stidelet med god sti bort til hovedstien, og var raskt unnagjort. Vi forundrer oss stadig over at det klart høyeste punktet i området er varden som kalles for Åsheimsvarden på GPS 0306445 6703112 (se rapport av 25.12.2011). Folk vi snakket med kaller dette for toppen på Ådnanipa. GPS koordinatene for Ådnanipa ligger ca. 200 m lenger nord nær noen gamle trig-bolter (GPS 0306385 6703293). En liten forhøyning i terrenget før det går nedover igjen ligger enda litt lenger nord på GPS 0306401 6703351. Her er det flott og bratt utsikt ned mot Indre Arna og fjorden. Tilbaketur samme veien bortsett fra at vi valgte skogsveien istedenfor brattbakken ned gjennom granskogen.