Spåtind i sterk vind (12.05.2019)  3

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Hugulia (720m)
Endpoint Hugulia (720m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Spåtind (1,414m) 12.05.2019

Siden turen til Jotunheimen ble avlyst og forholdene på Totenåsen ikke var gode pga mye råtten snø, - måtte jeg legge en ny plan. Spåtind kunne jo være et bra alternativ. Det var jo fint vær så dette kunne jo bli en grei tur. Odd Arne og Embla ble med på tur. Jeg antok at truger måtte være et greit alternativ. Det viste seg at truger var et helt greit alternativ. Ski kunne ha vært greit i de høyeste områdene, men underlaget varierte fra hardt... myke fokksnøpartier. Vi gikk i sterk motvind hele veien fra tregrensa til toppen. Selv bak huset på toppen var det mye vind. Derfor ble det retrett raskt etter noen bilder. Ikke forhold for lunch der oppe. Den tok vi nede ved tregrensen.

Det ble en frisk tur med fokksnø rett i trynet. Embla mistrives med vind rett på og ble isete. Fikk stand på ryper og var vanskelig å dra med videre.