Skåråfjell-Skien, 295 og Vardefjell-Sauherad, 296/404 (11.05.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Skåråfjell (813m) 11.05.2019
Vardefjell (814m) 11.05.2019
Visits of other PBEs Seterstulen (454m) 11.05.2019
Stutebuvegen parkering (575m) 11.05.2019

Jobbtur til Oslo må utnyttes og fikk med meg Thomas til Telemark for å ta noen topper der. Hadde funnet ei hytte på inatur som lå veldig fint til i forhold til Skåråfjell og Vardefjell, Seterstulen, vi valgte å leie den største delen av hytta til 375 kr døgnet, søndre avdeling var mindre og kostet 250 kr pr døgn. Vi kjørte til Notodden og så fv 360 sørover langs Heddalsvannet til Holtevegn som vi fulgte til et lite stykke til nr 57 der vi plukket opp tre kjempestore smijernsnøkler fra ei postkasse på en låve. Fulgte Holtevegen videre til vi kom til Seterdalsvegen som går under jernbanen. Fulgte Seterdalsvegen oppover, kom etter kort tid til en automatbom som kun kunne betales vha smarttelefon, 75 kr. Da var det bare å følge veien oppover langs bekken til Seterstulen parkering der vi satte fra oss bilen og gikk ett par hundre meter til hytta der vi overnattet. Neste morgen kjørte vi tilbake ett lite stykke til Stutebuvegen der det var bom, 20 kr i kontanter som vi fikk skrapt i sammen nok penger til og kjørte inn til Stutebuvegen parkering der vi satte fra oss bilen. I følge kartet skulle det gå sti herfra langs nordsiden av Eiangen som skulle komme inn på stien mot Skåråfjell. Kart og terreng stemte ikke helt overens, stien gikk ikke der den var avmerket på kartet, men var en skogsbilvei som ikke var på kartet som vi fulgte. Fra parkeringa gikk vi opp en liten bakke og tok så skogsveien opp til høyre og holdt til venstre i første kryss. Veien gikk etter hvert over til en lite brukt sti som det etter en stund til og med dukket opp noen blåmerker på. Ved Eiang mistet vi stien eller så var den gjengrodd, så ble litt bushing siste stykket før vi kom inn på den blåmerkete stien mot sommerseter som vi fulgte til krysset der stien opp til Skåråfjell tar av. Var noen snøfelt på stien her og generelt ganske vått i terrenget. Fin sti opp til Skåråfjell der det var fin utsikt. Brukte 3 timer og 20 min opp til toppen. Var kjølig vind så ble ikke så langt opphold før vi gikk samme vei ned og så tilbake mot Eiangen, fulgte så stien litt videre innover dalen før vi satte kursen mot toppen av vardefjell. Litt uryddig terreng her, men kom oss greit opp. Var på toppen fem timer etter start. Kjempefin utsikt her også. Gikk ned igjen mot vest og her gjaldt det å ikke komme for langt sør for der var det veldig bratt. Kom oss ned i en bekkedal som vi fulgte til vi kom til Eiangen og gikk samme vei tilbake. Totalt 7,5 time på tur i veldig fint skogsterreng, og veldig mye grønnere enn oppe i Tromsø. Så mange orrhaner, storfugl, rødstjert og mange spor etter elg. Kjørte tilbake til hytta der vi skulle overnatte ei natt til. Thomas var med.

Idyllisk langs Eiangen
Toppen av Skåråfjell
Mye orange elgbeger å se i skogen her, vokser på elgtiss
På vei mot Vardefjell
Fin varde på Vardefjell

Missing title

Written by siroho 14.05.2019 22:30

Spennende veivalg til kjente topper. Takk for innholdsrik turrapport. Overrasket at det var så mye snø igjen.

Sv:

Written by Sola19 15.05.2019 21:09

Var veldig fornøyd med å finne ei hytte som lå så nært til i forhold til toppene. Veldig fint å gå på tur i dine nærområder og ruta vår kan anbefales hvis du skal ha en reprisetur en gang i tiden! Var heldigvis bare området rundt Skåråfjell og mellom Skåråfjell og Vardefjell det var en del snø igjen.