Grønelia, Leinøya: Herøy (11.05.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Sande (65m)
Endpoint Sande (65m)
Ascents Grønelia (248m) 11.05.2019 17:04

Jeg kjørte til Sande og på vei oppover i bygda kom jeg i prat med en sauebonde. Han sa jeg sikkert greit kunne parkere oppe i enden av veien. Her parkerte jeg på en liten grasflekk nedafor det øverste gardsbruket.

Eierne av gardsbruket kom ut på veradaen og jeg spurte dem pent om tilllatelse til å parkere der. De var veldig hyggelige, men var veldig tydelige på at selv om det var greit for meg å parkere der, så ønsket de ikke at jeg skulle poste dette som en mulig parkeringsplass. Dette var privat mark og de ønsket absolutt ikke mange turgåere spaserende forbi huset sitt.. Det hadde tidligere vært en merket rute der videre opp mot Leinehornet, og de hadde følt seg invadert av turgåere som spradet forbi verandaen deres og de hadde følt seg som fanger på sin egen eiendom! Det var ordene de brukte, og sikkert greit å vite om noen har tenkt å ta den turen. Dette er en av grunnene til at jeg prøver å holde meg inne med de lokale og aldri ta for gitt at en kan parkere hvor som helst. Et alternativ er kanskje å parkere noe lengre nede evt helt nede i havna. Vi hadde for så vidt en meget hyggelig prat, og de beskrev den korte ruta som var best å gå oppover i det stilause lyngterrenget. Jeg takket for det, og la i vei.

Flott utsikt fra toppen. En kjapp og fin liten tur, tross det noe fuktige lyngterrenget.

Fra Grønelia mot Leinehornet
Fra Grønelia mot den flate og værutsatte vil jeg tro, Kråkøya