Mælakollen rundtur (11.05.2019)

Ascents Melakollen (475m) 11.05.2019 13:37
Visits of other PBEs Ramsås p-plass (196m) 11.05.2019 15:01

Mælakollen rundtur årets Titopperrunde

Da er Titoppern i Siljan også i gang, og da ble Mælakollen valgt for da blir det dobbeltopp, både for Grenland og Siljan.

Vi parkerte på parkeringen ved fylkeveg 32, Brånaskottet, og tok raskeste veg opp. En del folk ute, men ikke plagsomt mange. Alle gikk forbi oss, hmm, men jeg var opptatt av å registrer planter, fugl og insekter jeg så på turen. Må jo ha en unnskyldning, når en ikke er frisk nok til å gå fortere. Det er bare en seier å komme seg på en slik tur med så mange høydemeter nå.

Vi kom oss greit til toppen i flott varmt solskinn. Det ble stempel på kortet og navn i boka. Siden det var folk på toppen allerede så gikk vi videre bort til utsiktspunktet vestover. Nå var stien lagt om slik at den gikk innom dette utsiktspunktet og det synes jeg var bra. Da vi satt her tenkte vi over at dette område kan det komme vindmøller en gang i framtiden. Hvordan vil da utsikten bli? Skremmende.

Det ble litt påfyll av kake og saft og så gikk vi videre nordover åsen. Møtte på en vårblåvinge og grønnstjertvinge. Moro med sommerfugler. Trepiplerka ble også registret for første gang i år.

Det er ikke så mange som velger rundløypa, dessverre, for det er en fin tur, fin sti her og mye liv i skogen. Litt fuktig i dag etter en et par dager med regn, men helt greit med fjellsko.

Vi kom oss ned til stikrysset og tuslet tilbake til der vi gikk opp mot Mælakollen og så ned stien til bilen. Litt regndråper fikk vi på oss den siste km, men det var godt og varmt og ikke noe problem.

I det bratteste partiet opp mot toppen
Toppunktet
Utsikt mot Vindfjell, her kan det i framtiden komme vindmøller, jeg håper det ikke skjer.