Flott rundtur med neglebitt over Leinøya: Herøy (11.05.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Leinøya kystcamp (5m)
Endpoint Leinøya kystcamp (5m)
Ascents Leinehornet (364m) 11.05.2019 12:57
Saudeskorene (260m) 11.05.2019 13:35
Leinebjørnen (270m) 11.05.2019 14:02

Litt skuffa over været i dag da jeg våknet til piskende regn i Leine. Jeg drøyde den derfor godt for jeg la av gårde fra parkeringen for å starte dagens første tur. Snø, hagl og sterk vind gjorde toppstunden på Leinehornet til en kort affære. Turen gikk videre på tydelig sti i retning Leinebjørnen. Tok av fra denne stien og forserte meg et kort stykke oppover mot Saudeskorene, hvor jeg etter hvert kom inn på et slags tråkk, som sikkert ikke er mye brukt. Litt eienkrattforsering i etterkant og en omgåing av tett sitkaskog for å komme tilbake på stien igjen mot Leinebjørnen. Været lettet etter hvert på turen, men det var fortsatt isende kald vind. Da jeg kom ned til bilen igjen, tok det sikkert en halvtime før jeg fikk varmen igjen i fingrene, dette til tross for at jeg hadde gått med ullvotter hele turen. Nå ble det en god kaffepause før jeg kjørte av gårde til de neste småturene denne dagen.

Stri vind, snø og haglbyger på toppen av Leinehornet 364
På vei mot neste topp på runden, skein sola opp endelig og Leinehornet så med ett litt mer innbydende ut