Igesundshetta og Hornseten, Bergsøya: Herøy (10.05.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Igesundshetta (216m) 10.05.2019 12:22
Hornseten (190m) 10.05.2019 13:07
Visits of other PBEs Myklebust parkering Bergsøya (30m) 10.05.2019 12:02

Dagen startet veldig våt og kjølig. Stresset derfor lite med å komme av gårde tidlig. Etter en god natt på Lanternen bobilcamping og en lang og god frokost, kjørte jeg videre mot Bergsøya. Parkerte ved en Spar matbutikk, hvor jeg kunne gå begge to første toppene fra uten å måtte sette meg våt i bilen i mellom. Det ble litt ekstra gange i mellom, men mye bedre løsning. Gode merkinger undervegs opp til Igesundshetta. Her var det flere ulike rutevalg å velge mellom, valgte en ørliten rundtur i regnet. Gikk så videre bort mot Sunnmørsbadet hvor en av rutene opp til Hornseten går. Her hadde sikkert vært kjekt å ha med Vinjar en gang. Her er første delen på fingrusa gangveg oppover med belysning om man går der i mørket, og videre fin og velbrukt sti videre mot toppen. Toppvarden er stor og flott. Står nedtegnet på et skilt at den er bygd på dugnad i forbindelse med markeringen av år 2000.

Det ble en våt og kjølig start på dagen og greit å ta seg en varmende kaffekopp i bilen før jeg fortsatte mot tur nr to fra Kopperstad, Nerlandsøya.

Utsikt fra Igesundshetta
Mot neste topp, Hornseten
Fin markering av stistart etter grusveien mot Hornseten