Søre Smørstabbtindan i Lom (03.05.2019)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Sørvestre Smørstabbtinden (2,045m) 03.05.2019
Storoksle (1,927m) 03.05.2019

Vi fulgte den vanlige ruta fra Krossbu til Leirbreen og dreide så sørover til Smørstabbreen sør for Kalven. Denne så litt vanskelig ut pga lite snø, så vi bestemte oss for å gå rett over hele breen og besøke Sørvestre Smørstabbtinden mens det ennå var godt vær. Det var for øvrig ikke meldt sol denne dagen, så vi visste at det ville komme både sterk vind og nedbør utpå dagen. Det var flere topper som var tullet inn i tåke rundt oss, men akkurat der vi var skinte sola som bare det :-) Vi gikk opp til skaret sør for toppen hvor to av følget valgte å vente pga steinhardt føre. Et lite stykke oppe i bakken fra skaret ble det såpass hardt og guffent med skiene på, så vi valgte steinura videre til vi kom lenger opp på ryggen. Herfra kunne vi tråkke oss spor helt til toppen. Vi gikk samme vei tilbake til skiene og de to som stod og ventet. Sammen gikk vi alle opp til Storoksle hvor det var en like fantastisk utsikt vestover som fra resten av ryggen. Akkurat da vi skulle gå tilbake igjen kom det forventede uværet, og forandringen fra strålende sol til null sikt skjedde på sekunder. Dermed var det å gå på gps-kurs tilbake igjen mot Krossbu mens vinden pisket oss i ansiktet.