Stor-Kjølen og Juksafjellet (09.05.2019)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Jukasfjellet (290m) 09.05.2019
Akselkollen (501m) 09.05.2019 12:50
Svarthammeren (659m) 09.05.2019 13:23
Stor-Kjølen (790m) 09.05.2019 13:58
Visits of other PBEs Storelva Stadion P-plass (30m) 09.05.2019 11:37
Varmebua på Kjølen (783m) 09.05.2019 13:59

I dag var det Stor-Kjølen som Hans Thorvald og jeg ønsket å prøve oss på. Vi forsøkte å parkere like bortenfor der vi hadde overnattet, men ble gjort oppmerksom på at det ikke var lov å parkere der, og at vi kunne risikere 900 kr i bot. Vi fikk tips om å prøve parkeringa på Storelva Stadion i stedet, og gjorde dette. I dag måtte vi bære skiene et lite stykke før vi fikk startet. Det var litt kratt i starten der vi kunne begynne å gå, men vi kom raskt opp i bedre terreng. Det var fint vær i dag også, men noe vind.

Hans Thorvald med Håkøy i bakgrunnen
Flott utsikt
Svarthammeren
Stor-Kjølen

Det var aldri spesielt bratte stigninger opp til Stor-Kjølen, unntatt den siste kneika opp til toppen. I stedet var det noe langdrygt enkelte steder, og også et par partier som gikk noe opp og ned. Dette medførte at det ble litt kjedelig uten feller enkelte steder på tilbaketuren. På toppen var det veldig flott utsikt i alle retninger. Det blåste noe, men det gikk greit å sitte i veggen. Vi var på toppen i over 40 minutter og koste oss med mat og varm saft. Den første nedkjøringen var den beste, men det var også et par andre fine partier.
Turen til Stor-Kjølen var på 3t og 52 min, 11,6 km og 796 høydemeter

Hans Thorvald på toppen av Stor-Kjølen
På toppen
På vei ned
Tilbakeblikk på Stor-Kjølen
Tromsdalstinden

Dagens siste tur ble en tur på Juksafjellet. Det ble en tyngre tur enn antatt, og vi tok turen til fots. Dette innebar at vi i enkelte partier sank til lårene. Denne turen var på 1 t og 10 min, var på 3,1 km og 182 høydemeter.