I kjente trakter på Anbjørgåsen (08.05.2019)  6

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Start point Mobakken (213m)
Ascents Anbjørgåsen (381m) 08.05.2019 10:40

NM i orientering ble arrangert i dette terrenget i 1984 og som løypelegger ble det mange turer i Anbjørgåsen for 35 år siden. Hadde med meg kartet og herreløypa fra det løpet, så dagens tur ble en skikkelig mimretur.
Parkerte ved Mobakken/Nøklebytoppen. På Nøklebytoppen er det fint å parkere på plassen syd for veien. På nordsiden av veien, ved innkjøringen til huset, starter traktorveien jeg fulgte nordover i noen hundre meter. Tok til venstre i krysset og gikk traktorveien videre opp over stuprekka. Etter noen hundre meter fra traktorvei -krysset forlot jeg stien og herfra ble det orientering i terrenget. Orienterte meg først til post fem fra 1984.

Ved foten av denne skrenten var post 5 under NM i 1984

Orienterte meg videre til post fire. Terrenget var like flott som den gang.

I dette søkket var post 4 i NM 1984. Stokken som postskjermen hang i sto der fortsatt.

Så bar det videre til post 3. Den lå oppe på høyden ca 500 meter sørøst for toppen på Anbjørgåsen.

Ved foten av høydepunktet til høyre hang postskjermen i 1984
Var innom post 5, 4 og 3 fra NM i orientering 1984 på veg til Anbjørgåsen, merket PB på kartet

Orienterte meg greit frem til toppen av Anbjørgåsen. Ingen varde på topp-punktet. Fant heller ingen steiner i nærheten, så jeg fikk heller ikke bygget en varde.

Anbjøråsen sett fra sydøst
Toppen av Anbjørgåsen mangler en varde

3,4 km hit. Prøvde Peakbook - appen for første gang og jeg synes den funka bra både med tracking og bildetaking. Slo av Peakbook - trackingen her, før jeg gikk videre til Semmentjerna. Etter at matpakka var fortært ved Søndre Semmentjern, orienterte jeg meg sørover igjen til bilen ved Mobakken.