Høgsteinsheia fra Haugås (02.05.2019)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Høgsteinsheia (270m) 02.05.2019
Øst for Høgsteinsheia (268m) 02.05.2019

Valgte å gå på Høgsteinsheia østfra. Kjørte Rv42 et par kilometer nordvestover fra Frolands Verk. Tok av vegen til Haugås over brua i sydenden av Uvatn. Når jeg nærmet meg gården Haugås, sto det et skilt til Turparkering 200 meter forbi gården. Parkerte på denne parkeringen. Hadde planlagt å gå veien gjennom tunet på Haugås og opp til hyttene nord for vannet Lonene. Gikk derfor vegen tilbake mot gården. På avstand så jeg ikke veien jeg hadde planlagt å gå, samt at jeg ikke ønsket å forstyrre gårdsfreden. Krysset derfor dalen mellom parkeringa og gården. Når jeg kom opp på veien og begynte å gå denne mot Lonene, kom jeg innpå en ny vei fra venstre. Oppdaget da at det var laget en ny vei til hyttene, som ikke sto på kartet mitt. Tips: Gå vegen innover fra parkeringen. Etter 100 meter ta til høyre i vegkrysset og du er på veien mot Lonene. Her er også merkingen til Allmannavegen. Hadde jeg visst dette, hadde jeg sluppet kryssingen av dalen nede mot gården.
Fulgte veien til hyttene nord for vannet Lonene. Hadde lagt merke til merking med en rød rosett langs veien. Når jeg fortsatte videre i terrenget fra den siste hytta, kom jeg inn på en sti med rosettmerke.

Følg vei og sti med denne merkingen et godt stykke fra parkeringen mot Høgsteinsheia

Stien gikk i «min» retning. Tok derfor sjansen på å følge stien. Etter vel en kilometer på stien så jeg et tjern syd for meg. Tok av fra stien her og krysset over bekken fra tjernet. Så på kartet at jeg nå var kommet inn i Arendal på det norligste stedet i kommunen. Orienterte meg sydover i nydelig sørlandsterreng.

Etter å ha tatt av stien Allmannavegen passerte jeg dette tjernet lengst nord i Arendal kommune
Idyllisk sørlandsterreng

Fortsatte sydover til jeg kom opp på Høgsteinsheia. Her oppe var det et åpent landskamp med flaberg. Fikk nesten fjellfølelse, selv om jeg bare var 270 moh.
Flott utsikt i alle retninger. Det var 4,3 kilometer å gå opp hit fra parkeringen i flott lettgått terreng, hvorav ca 3 km på vei og sti.
Høyeste punktet her oppe ligger i Froland, mens kommunetoppen til Arendal ligger på kommunegrensen 30 meter øst for det høyeste punktet.

Varden på kommunetoppen til Arendal på  grensen mellom Arendal og Froland.
Varden på kommunetoppen til Arendal på grensen mellom Arendal og Froland.
Varden på Høgsteinsheia er bare en stor stein, 30 meter vest for kommunetoppen
Så havet i sydlig retning

For å få en rundtur gikk jeg ned fra toppen i sydøstlig retning mot Gangvann. Når jeg nærmet meg brattskråningen ned mot vannet dreide jeg not nordøst og gikk parallelt med Gangvann oppe på høyden. Flott å gå her. Tok meg ned lia ved den nordøstre vika på Gangvannet.

Gangvannet nordøstre vik

Tok meg over høyden til neste vik og gikk i strandkanten frem til den sydvestre vika. Her kom jeg på en rødmerket sti. Fulgte denne stien / kjerreveien bort til og langs Stemtjenn tilbake til bilparkeringen. Rett før parkeringen så jeg veien jeg skulle gått ut. Var også et løypeskilt her, med informasjon om Allmannavegen jeg hadde gått langs tidligere i dag.
Total lenge på turen ble 9,0 km, det vil si tur og retur veien var nesten like lang.
Anbefaler virkelig å ta Høgsteinheia fra dette utgangspunktet.